Kupujeme „bio“ a nepoznáme obsah kalórií. Toto je 10 fatálnych chýb, ktoré robia pri stravovaní aj fitness tréneri


Zdravý životný štýl je v dnešnej dobe tak povediac trendom. Kupujeme si ekologické výrobky, pijeme smoothie a ovocné šťavy, jeme sušené ovocie, či kupujeme výrobky s nízkym obsahom tuku. Naozaj však robíme dobre? Dnes vám prinášame 10 najčastejších chýb, ktoré robíme pri stravovaní.

pixabay

Vyberáme ekologické a bio výrobky

Všade sa hovorí a píše o ekologických výrobkoch, ktoré sú zdravšie ako bežné výrobky. Pravdou ale je, že neexistujú vedecké dôkazy, ktoré by to potvrdzovali. Síce pri pestovaní ekologických produktov boli syntetické pesticídy nahradené prírodnými, ale ich vedľajšie účinky neboli nikdy skúmané. Okrem iného označenie „eco“ alebo „natural“, nie vždy znamená to, čo si myslíme. Častokrát ide len o marketingový ťah na zvýšenie predaja, preto by sme si pri kúpe takýchto produktov mali dobre preštudovať ich zloženie a pôvod.

Uprednostňujeme výrobky bez lepku

pixabay

Existuje určité percento ľudí, ktorí trpia celiakiou a teda naozaj nemôžu konzumovať výrobky, ktoré obsahujú lepok. Ak sa však vyhýbate lepku, lebo ho považujete za škodlivý, vedzte, že táto teória nebola nikdy dokázaná. Dokonca naopak, najnovší výskum dokázal, že odmietanie lepku zvyšuje riziko kardiovaskulárnych ochorení.

Kupujeme výrobky s nízkym obsahom tuku

Zamysleli ste sa nad tým, že ak sa  zníži obsah tuku, tak sa aj kompenzuje obsah látok, ktoré kompenzujú chuť daného výrobku? Napríklad s cukrom, so stabilizátormi, alebo rôznymi inými zložkami, ktoré nie sú veľmi ideálne pre naše zdravie. Možno ste nevedeli, no práve výrobky s vysokým podielom tukov sú pre naše telo zdravšie a dôležitejšie. Treba ich však konzumovať s mierou a v správnych kombináciách.

Pijeme ovocné šťavy

pixabay

Ovocné šťavy obsahujú veľa cukru a zároveň málo vlákniny. Z tohto dôvodu dostanete rýchlo hlad a tým pádom hrozí prejedanie a nárast na váhe. Namiesto ovocných štiav uprednostnite ovocie alebo limonády s celými kusmi ovocia.

Jeme energetické tyčinky

Tieto tyčinky sú obľúbené pre rýchle dodanie energie a zahnanie hladu. Skôr ale, ako siahnete po ďalšej takejto tyčinke, mali by ste vedieť, že obsahujú vysoké množstvo cukru, umelé arómy, karamel a ďalšie prísady, ktoré rozhodne zdraviu neprospievajú. Vo všeobecnosti takéto tyčinky môžeme porovnať s bežnými sladkosťami, dokonca čo sa týka kalórií ich môžeme porovnať s plnohodnotným obedom. Skúsme tieto tyčinky skôr nahradiť s pár tabličkami horkej čokolády. Prípadne si dobre preštudujte obal.

Jeme sušené ovocie

Dobré sušené ovocie závisí od podmienok, v akých bolo spracované a skladované. Častokrát výrobcovia chemicky spracujú ovocie pred sušením, aby docielili jeho dlhšiu životnosť. Sušené ovocie je teda z tohto dôvodu dobré a zdravé, ak si ho pripravíte doma. Ak si už ale kupujete sušené ovocie v obchode, vyberajte také, ktoré nevyzerá atraktívne, neleskne sa a je drsné na dotyk. Prípadne zvoľte ovocie sušené mrazom.

Vyberáme si vajcia s hnedou škrupinou

pixabay

Traduje sa, že hnedé vajcia sú lepšie a zdravšie ako biele. Veľkosť a farba vajec však záleží od chovu sliepok, zatiaľ čo farba žĺtka od toho, čo jedia. Vajcia by sme si teda skôr mali vyberať podľa podmienok uskladnenia, nie podľa farby škrupiny.

Pijeme nápoje určené na šport

Napriek tomu, že výrobcovia označujú nápoje určené pre športovcov ako zdravé, mnohokrát obsahujú sladkú sódu, kukuričný sirup, umelé pridané látky a farbivá. Miesto kupovania takýchto výrobkov, zvoľme radšej nápoj, ktorý si pripravíme v pohodlí domova sami.

Nenakupujeme lokálne potraviny

pixabay

Všeobecne panuje presvedčenie, že zahraničné produkty sú lepšie ako domáce. Áno, niekedy to môže byť pravda, no nie pri všetkom. Napríklad také sezónne miestne výrobky môžu byť zdravšie ako tie, ktoré boli dovezené zo zahraničia. Takéto výrobky sú totiž často chemicky spracované s cieľom prekonať dlhú vzdialenosť čo možno najčerstvejšie. Aj v tomto prípade si treba všímať dátum spotreby a zloženie.

Obmedzujeme množstvo výrobkov, ale zabúdame na počítanie kalórií

Napríklad rozdiel medzi konzumáciou vyprážaného a vareného vajcia je v tom, že varené vajíčko obsahuje o 66 menej kalórií, čiže ak si doprajeme dve varené vajíčka, bude to len o niečo menej ako jedno vyprážané vajce.

Poznáte aj vy nejaké mýty, ktorým stále veríme? Podeľte sa o ne s nami v komentároch!

Zuzu, brightside.me

Viac článkov o zdraví nájdete TU.


Komentáre

komentárov