10 mýtov o jedle, ktorým ste dodnes verili, no nie sú vôbec pravdivé


Či už si prezeráme časopis o jedle alebo pozeráme v televízií program o varení, všade dnes môžeme vidieť a hlavne počuť o potravinách, ktoré nám škodia. Samozrejme nezaostávajú ani rozhovory o tom, čo je pre naše telo škodlivé a používame to každý deň v kuchyni. Naši predkovia toľko o vplyve potravín nevedeli, a preto sa stravovali všetkým, čo si vo svojej záhradke vypestovali.

potraviny 1
pixabay.com

Dnes však už existujú mnohé štúdie nielen o jedle, ktorých výsledky často počujeme od priateľov. Tieto informácie sa väčšinou prenášajú z úst do úst, a preto sú často skreslené. V posledných rokoch sa však rôzne mýty o jedle a o varení odhalili a my sme sa tak dostali k overeným pravdivým informáciám.

Zostavili sme pre vás zoznam desiatich mýtov o jedle, ktorým stále verí mnoho ľudí. Keď sa však na tieto informácie pozriete bližšie, sami zistíte, že popierajú samotnú vedu.

Používanie drevenej dosky na krájanie

Nie je to tak dávno, čo kolovala po svete informácia, že drevené dosky na krájanie by ste v kuchyni používať nemali. Veľa vedcov a ľudí, ktorí skúmali práve tieto dosky totiž tvrdilo, že sa na doske vytvárajú mikroskopické škrabance, v ktorých sa usadzujú baktérie.

Štúdie, ktoré boli vykonané na Kalifornskej univerzite, však tento mýtus vyvracajú. Bez ohľadu na to, z akého materiálu je doska na krájanie vyrobená, je dôležité sa starať o jej čistotu a pravidelne povrch dezinfikovať. To je celé tajomstvo.

V slanej vode sa jedlo uvarí rýchlejšie

Na mnohých miestach sveta veľa autorov zdieľa kulinárske triky a tipy do kuchyne, ktoré vás naučia pripraviť vždy perfektné jedlo. Veľmi populárnou sa stala aj informácia, že v slanej vode sa vám uvarí akékoľvek jedlo rýchlejšie. Vysvetlenie bolo, že slaná voda sa odparuje rýchlejšie než voda, ktorú by sme neosolili.

Chémia však dokazuje opak: bez ohľadu na to, či do vody pridáte soľ alebo nie, nebude sa vám rýchlejšie odparovať. Soľ totiž nemá na odparovanie vody žiadny vplyv.

potraviny 2
behance.net

Nízkotučné potraviny sú lepšie ako tie obyčajné

Tuky obsiahnuté v jedle sú nočnou morou takmer všetkých ľudí, ktorí sa snažia schudnúť. Obviňujú tuky z každého pribratého gramu, a preto si vyberajú potraviny s nižším alebo dokonca nulovým obsahom tuku.

Pravdou však je, že nízkotučné potraviny sú iba tzv. marketingový ťah. Tieto výrobky vidíme v každom obchode od tvarohu až po kefír. Takéto produkty obsahujú niekoľko  „dobrých“ tukov, ale bohužiaľ aj veľa „zlých“ tukov. Potravinám, kde vidíte znížený obsah tuku, sa teda radšej vyhnite.

Určite poznáte najväčší mýtus a to práve o vajíčkach. Jedny vravia, že zvyšuje cholesterol, čo však už dávno nie je pravda. Vajcia totiž obsahujú jedinečné antioxidanty, ktoré napomáhajú organizmu a dokonca podporujú zrak.

Najlepším zdrojom vápnika sú mliečne výrobky

V detstve nás nielen rodičia učili, že mlieko je najlepším zdrojom vápnika a je skvelé pre rast a zdravé silné kosti. V skutočnosti však mlieko neobsahuje ani polovičné množstvo vápnika, ktoré je obsiahnuté v listovej zelenine – kel a špenát.

Pre silné kosti je omnoho viac užitočný horčík a vitamín K, ktorý sa v mlieku nenachádza. Nájdeme ho taktiež v listovej zelenine, ale aj v orieškoch, ovsených vločkách a zemiakoch. Ak chcete svoje kosti posilniť, nemusíte mlieko obmedziť. Stačí, ak do svojho jedálnička zakomponujete spomenuté potraviny.

potraviny 3
behance.net

Pitný režim pri chudnutí

Určite ste už od rôznych ľudí počuli, že ak chcete rýchlo a efektívne schudnúť, musíte vypiť denne aspoň osem pohárov vody. Pre niekoho je takéto množstvo v poriadku, pre iných to je však množstvo, ktoré vypijú počas dvoch dní. Každý sme iný a to isté platí aj pri pitnom režime. Zamerajte sa na svoje pocity.

Ak chcete dodržiavať nejaké pravidlo, skúste toto. Vypite pohár vody pol hodiny pred tým, ako pôjdete jesť a aspoň pohár vody v priebehu cvičenia. Časom si vaše telo bude samé pýtať vodu bez toho, aby ste museli dodržiavať pravidlá.

potraviny 4
behance.net

Vajcia zvyšujú hladinu cholesterolu

Žĺtky nie sú bohaté na proteíny. Zvyšujú úroveň zlého cholesterolu v krvi, čo vyvoláva ochorenie srdca a ciev. Je to pravda?

Štúdie preukázali, že na hladinu zlého cholesterolu v krvi majú vplyv nasýtené tuky a trans-tuky. Vo vajíčkach týchto látok toľko nie je. V jednom vajíčku sa v priemere nachádza asi 1,5 gramov tuku a trans-tuku. Do krvi sa nám dostane len zlomok cholesterolu, ktorý nemôže mať vplyv na zdravotný stav kardiovaskulárneho systému.

Hliníkové materiály nepriaznivo vplývajú na naše zdravie

V minulom storočí v Spojených štátoch vykonali štúdiu, počas ktorej sa zistilo, že u pacientov trpiacich Alzheimerovou chorobou bol nájdený vysoký obsah hliníka v mozgu. Táto informácia vyvolala veľký ohlas v spoločnosti. Výsledkom toho bolo, že hliníkový riad a fólie sa stali nežiaducimi vecami do kuchyne.

Po mnohých rokoch rôzni vedci nezávisle od seba uskutočnili množstvo štúdií, ale nepotvrdili ich odhady. Bolo preukázané, že všetok hliník, ktorý sa nám do tela dostane, je spracovaný obličkami a vylučuje sa močom, takže v žiadnom prípade nemôže vyvolať vznik Alzheimerovej choroby.

potraviny 5
behance.net

Koža na mäse udržuje šťavu

Možno sa tomu čudujete, ale tento kulinársky trik je založený na štúdii, ktorá sa konala v 19. storočí. Nemecký chemik Justus von Liebig vykonal experiment s vareným mäsom. Jeden kus mäsa varil vo vode a druhý na vyhrievanej varnej ploche, simulujúcej moderné rúry na pečenie. Vyprážané mäso sa ukázalo byť zrelšie, takže Liebig zistil, že koža na mäse, „udržuje“ šťavu vo vnútri.

V 21. storočí Garold Makgi, autor knihy Stravovanie a varenie, opakoval tento istý pokus. Snažil sa upiecť dva kusy mäsa, jeden s kožou a druhý, naopak, bez kože. Výsledok ho prekvapil: mäso bez kože bolo viac šťavnaté a krehké ako to, kde koža bola.

Po šiestej hodine by ste nemali jesť

Toto je jeden z najzákernejších mýtov, aké vôbec existujú. Pri dnešnom hektickom životnom štýle je takáto praktika takmer nesplniteľná. Mnoho ľudí však tejto metóde podľahlo, dlho ju aj plnili a išli spať s tým, že im od hladu škvŕkalo v bruchu.

Podľa posledných štúdií môžete kľudne o šiestej večer jesť. Aby sme to upresnili. Dopriať si večeru môžete 3-4 hodiny pred tým, ako pôjdete spať. Presne toľko času totiž potrebuje žalúdok na to, aby potravu ľahko spracoval.

potraviny 6
behance.net

Po svete koluje veľké množstvo informácií o jedle, o varení a o zdravej výžive. Mnoho z nich je však klamlivých a ak nie ste kuchár alebo expert na zdravú výživu, častokrát neviete rozlíšiť, ktoré informácie sú pravdivé a ktoré nie. Dajte nám vedieť, o ktorých veciach ste v tomto prípade nevedeli.

zdroj: babskeveci.sk (Marianna), kitchenmag.ru

Zadajte Váš e-mail, a my Vám pošleme elektronickú knihu ZDARMA!


Komentáre

komentárov