6 potravín, ktoré NIKDY nejedzte, keď máte stres. Váš psychický stav sa ešte viac zhorší


Stres by sme mohli zaradiť medzi chorobu posledných rokov, ktorá postihuje stále viac ľudí. Či už ide o zamestnaných, ktorí sú pod pracovným tlakom, mamičiek na materskej, študentov či sa s ním dokonca stretávajú čoraz mladšie ročníky.

Stres je prirodzenou emóciou, s ktorou sa musíme každý deň popasovať a naučiť sa s ním žiť bez toho, aby to akokoľvek zasiahlo našu psychiku. Ak vám prerastie cez hlavu, mohlo by sa stať, že sa to odzrkadlí negatívne na vašom zdraví.

V takejto chvíli, v záplave zhoršujúcich sa pocitov, určite aj vy siahnete po niečom chutnom v domnení, že vám to pomôže, no pravda je však úplne iná. Je to kvôli tomu, že niektoré potraviny môžu výraznejšie namáhať nervový systém a tým napätie vo vašom organizme ešte viac umocňujú. Mali by ste sa preto v náročných chvíľach vyvarovať niekoľkým potravinám, aby ste zabránili prehĺbeniu stresu, ktorý vám môže poriadne znepríjemniť deň.

Kofeín

Približne 85% dospelých ľudí užíva každý deň kofeín, ktorý je súčasťou kávy, čajov, či rôznych nápojov ako je kola. V istej štúdii sa zistilo, že konzumácia kofeínu vedie k zvýšeniu krvného tlaku, pocitom stresu a k produkcii väčšieho množstva stresových hormónov.

Samozrejme, v malom množstve kofeín škodlivý nie je, no mali by si naň dať pozor predovšetkým ľudia, ktorí ho počas dňa skonzumujú priveľa. Ak ste v strese, vaša psychická pohoda sa môže ešte viac narušiť.

Alkohol

Tu platí to isté ako pri kofeíne. V malom množste je neškodný, no akonáhle podľahnete jeho chuti a pohárikov je viac než dosť, miesto povzbudzujúceho účinku bude mať úplne opačný efekt.

Alkohol zvyšuje krvný tlak, ktorý napomáha stavom stresu a úzkosti. Tiež obsahuje veľké množstvo cukru, ktoré podporuje produkciu stresového hormónu v tele. Mali by ste si preto dobre rozmyslieť, či vo vypätých chvíľkach po ňom siahnete.

Cukor

Znie to pre mnohých nepredstaviteľne, no ak túžite po menšom strese, cukor by mal byť prvou potravinou, ktorú zo svojho jedálnička vylúčite alebo obmedzíte jeho príjem. Vysoká hladina cukru v krvi totiž spôsobí, že sa v tele spustí neželaná hormonálna rekacia, ktorá by mohla výraznejšie ovplyvniť vašu náladu. Tiež môže spôsobiť pocity úzkosti, poruchu spánku či bolesti hlavy.

Umelé sladidlá

Ak sa snažíte cukor nahrádzať umelými sladidlami, nerobíte dobre. Práve tie môžu byť pre vaše telo ešte horším riešením, ktoré len zbytočne spôsobia bolesti hlavy, migrénu, zmeny nálad, nespavosť a únavu. Čo je ešte horšie, umelé sladidlá zvyšujú chuť na sladké a tak ste tam, kde ste byť nechceli.

Zelenina

Ak ste citlivý na niektoré druhy ľuľkovitých rastlín, ako sú zemiaky, paprika čili papričky, paradajky či baklažán, a zápasíte zároveň so stresom, mali by ste si dať pozor, aký druh zeleniny skonzumujete. Práve tie obsahujú toxickú látku glykoalkaloid, ktorá stimuluje nervový systém. U citlivých osôb môže jej užitie spôsobiť stavy úzkosti, čo váš stres ešte viac zhorší.

Histamíny

Pri konzervovaných, zrejúcich, fermentovaných či údených jedlách dochádza ku kvaseniu, ktoré spôsobuje baktérie a tie sa rozkladajú na bielkoviny. Jednou z molekúl je aj histamín, ktorý môže citlivým ľuďom spôsobovať nespavosť a úzkosť. Práve takéto jedlá tak zvyšujú hladinu stresového hormónu, čo môže vašu psychickú nestabilitu ešte viac narušiť.

Lucy, pluska.sk

Viac článkov o zdraví nájdete TU.


Komentáre

komentárov