Keď požiadate o pomoc konkrétnu osobu, máte väčšiu šancu. 7 psychologických trikov, ktoré fungujú na milióny ľudí


Náš mozog sa niekedy správa veľmi zvláštne. Bez toho aby sme si to uvedomovali, núti nás robiť nelogické činy, veríme v nelogické veci a dokonca uchováva nepodstatné spomienky. Ide o psychologické účinky, pri ktorých nie sme schopní v danom momente vyhodnotiť správne situáciu. Pri akých situáciach sa správame inak a ako im predchádzať?

pixabay

# Vplyv cudzích ľudí na ľudské správanie

Správanie človeka ovplyvňuje nie len to, s kým komunikuje, ale aj to, aké má publikum. Ide o takzvaný efekt publika, kedy napríklad muž uvolní miesto na sedenie starému človeku, aby zapôsobil na peknú dámu, ktorá je v jeho blízkosti.

Ako tomu predchádzať? Z času na čas si položme otázku, či danú činnosť robíme preto, aby sme na niekoho zapôsobili alebo preto, lebo naozaj chceme.

# Počas experimentu sa ľudia správajú inak

Ide o tzv. Hawthornov efekt, kedy nás záujem o niečo nové formou experimentu núti konať celkom iným spôsobom, sme viac lojálnejší a tým pádom sa dostaví priaznivejší výsledok, ktorý ale nie je nesprávny. Napríklad v supermarkete vám ponúkajú vyskúšať novú príchuť sušienok a zároveň vyplniť dotazník ako vám chutili. Vy ho vyplníte s nadšením, ale doma si uvedomíte, že na nich nebolo nič výnimočné.

Ako sa tomu vyhnúť? Napriek nadšeniu, pokúste sa zachovať jasnú myseľ a kritické myslenie. Spotrebiteľ chce vedieť váš reálny názor na daný produkt, aj keď nie je pozitívny.

# Ľudia si lepšie pamätajú neúplné udalosti

V tomto prípade ide o efekt Zeigarnik, kedy ľahšie spomíname na udalosť, ktorá bola nedokončená. Napríklad čašník si pamätá na vašu objednávku, kým nie je vybavená a potom sa prepne na objednávku iného návštevníka.

Ako tomu predchádzať? Ak chcete predísť tomu, aby ste v hlave vytvárali závery nedokončenej udalosti a hovorili „Čo ak…“, vždy dokončite každú udalosť.

# Spotreba drahého tovaru

pixabay

Ide o Veblenov efekt, kedy stúpa dopyt po tovaroch s vysokou cenou. Tento efekt sa vyskytuje najmä u mladých ľudí, pre ktorých má sociálny status vysoký význam. Na druhej strane tovar v akcii respektíve so zľavou sa vníma ako chybný.

Ako tomu predchádzať? Pri kúpe tovaru sa spýtajte samých seba, či platíte vysokú cenu naozaj za kvalitu alebo za prestíž.

# Ľudia, ktorí robia chyby sú sympatickejší

Ide o účinok zlyhania. Dokonalosť v nás prebúdza podozrenie a odstup, preto ľudia, ktorí urobia chybu a vyzerajú pri nej smiešne, sa nám zdajú byť roztomilejší.

Ako to použiť? Nebojme sa urobiť hlúposť, alebo dopustiť sa chyby. Nakoniec to môžeme obrátiť v náš prospech a budeme vyzerať príjemnejšie a atraktívnejšie.

# Nadhodnocujeme ľudí okolo nás

pixabay

V tomto prípade ide o pocit, že vás vždy všetci pozorujú a vidia vaše chyby. Napríklad máte modrinu na oku a ste presvedčení, že všetci sa na vás pozerajú a smejú sa vám. Americkí psychológovia spravili prieskum, pri ktorom požiadali skupinu ľudí, aby si obliekli tričko s hlúpym nápisom a následne odhadli, koľko ľudí si ho všimne. Zistilo sa, že odhad bol dvakrát vyšší ako počet ľudí, ktorí si ho naozaj všimli.

Ako tomu predísť? Ľudia si naozaj všímajú naše chyby oveľa menej ako si myslíme. Ak máme škvrnu na blúzke vyčistime ju a jednoducho na ňu neupozorňujme.

# Čím viac ľudí je okolo vás, tým je menej pravdepodobné, že vám niekto príde na pomoc

pixabay

Účinok určitého svedka funguje tak, že čím viac ľudí je okolo vás keď potrebujete pomoc, tým je menšia šanca, že vám niekto pomôže. Môže za to fakt, že každý z týchto ľudí si myslí, že niekto z nich zasiahne a preto nikto nepomôže.

Ako tomu predísť? Ak vám príde na verejnosti zle, požiadajte o pomoc konkrétnu osobu. Budete mať väčšiu šancu, že vám pomôže.

Zažili ste tieto psychologické triky na vlastnej koži aj vy? Dajte nám vedieť v komentároch!

Pozri aj: Denne by sme mali vypiť 8 pohárov vody a očkovanie proti chrípke ju môže spôsobiť. 9 mýtov o zdraví, ktorým stále veríme

                                                                                                                                     Zuzu, adme.ru


Komentáre

komentárov