Mlieko je dobré na kosti a veľa kávy škodí. 9 mýtov o stravovaní, ktorým ľudia ešte stále veria, no nie sú vôbec pravdivé


Chceli by ste zhodiť zopár kíl, no množstvo mýtov o diétach vás odrádza? Pod návalom všetkých „zaručených“ receptov na chudnutie sa ani nečudujeme. Kto sa má vyznať vo všetkých tých tipoch? Množstvo informácií je mylných a časom sme im dokonale uverili. Tieto veci uvedieme na pravú mieru a povieme vám, akým radám sa vyvarovať. Vedci sa pozreli na zúbok mnohým tvrdeniampotravinách a stravovaní a tu je ich odpoveď.

Čomu veriť a čo je už dávno potvrdená lož? Možno ste aj vy veľa informácií pokladali za smerodajné, no dnes už vieme, že nemajú žiadnu váhu. Tu sú najväčšie fámy o potravinách a stravovaní.

Všetky diéty sú zlé

pixabay.com

Nie všetky obmedzenia, ktoré sa týkajú stravy sú na škodu. Vedci zistili, že konzumácia surovín, ktoré sa bežne vyskytujú v stredomorskej kuchyni prospieva postave ale aj zdraviu. Základ tejto stravy tvorí zelenina, ovocie, strukoviny, pestrá ponuka morských plodov a olivový olej. Dokonca pri konzumácii takýchto jedál znížite riziko vzniku rakoviny hrubého čreva o 25%, rakoviny prsníka o 15% a rakoviny prostaty o 10%. Alternatívou je aj severská strava, ktorá obsahuje hojne rýb, obilnín a zeleniny.

Keď pijem veľa mlieka, mám silnejšie zuby a kosti

pixabay.com

Mlieko vďaka obsahu vápnika posilňuje pevnosť kostí i zubov, no nie do takej miery, aby sme ho brali ako primárnu potravinu, ktorá zabráni zlomeninám. Omnoho viac si pomôžeme zvýšením vitamínu D, ktorý má na naše kosti a zuby väčší vplyv. Vďaka 20-ročnému výskumu na 1,2 miliónoch ľudí vedci došli k záveru, že každodenné pitie mlieka nepomôže predísť zlomeninám a výrazne nespevňuje kosti ani zuby. Ak však denne prijmeme 800 až 1000 mg vitamínu D, výrazne znížime riziko vzniku osteoporózy a prospejeme nášmu chrupu.

Pitie veľa kávy je škodlivé

pixabay.com

Mnoho ľudí sa snaží obmedziť kávu alebo s ňou skoncovať úplne. Najčastejším dôvodom je dehydratácia, ktorú má káva spôsobovať. V skutočnosti však už len 3 šálky denne tohto nápoja dokážu znížiť riziko vzniku demencie o 25% a pokojne si doprajte aj 5 šálok. Tie majú vplyv pri „ochrane“ pred Alzheimerovou chorobou. Káva pomáha mozgu, aby správne fungoval, zlepšuje naše kognitívne schopnosti, pôsobí dobre na nervy a ak máte strach z dehydratácie, jednoducho si doprajte o trochu tekutín na deň viac.

Je dobré sa vyhýbať pikantným jedlám, pretože škodia žalúdku

pixabay.com

Je to len mýtus. Samozrejme vám nikto neodporúča od rána do večera jesť len chilli alebo wasabi. Aj tu platí, že všetko s mierou. Napríklad dochucovanie jedál pálivou paprikou znižuje riziko úmrtia o 13%. Pikantné jedlá môžu pôsobiť ako prírodné antibiotiká, zlepšujú črevnú mikroflóru a tiež pomáhajú predchádzať obezite (zlepšujú metabolizmus), ateroskleróze alebo diabetu. Pikantné jedlo pôsobí ako prírodný antioxidant a zmierňuje zápaly v tele.

Popcorn je nezdravé rýchle občerstvenie

pixabay.com

Hádam každý by si rád pochutnal na slaných chrumkavých jedlách najmä pred televíziou. K nim podľa väčšiny patrí i popcorn. Nemusíte však tomu veriť a misku pukancov si pokojne doprajte. Ak si dáte čistý popcorn bez soli a masla, prijmete minimum tukov ale za to výrazné množstvo kvalitných antioxidantov. Popcorn chráni telo pred cukrovkou a pomáha brániť usadzovaniu cholesterolu.

Pri diéte treba jesť veľmi často a v malých dávkach

pixabay.com

Nie je to tak celkom pravda. Vedci porovnávali skupiny ľudí, ktoré jedli 3 a 6-krát denne. Samozrejme skupina, ktorá jedla viac-krát prijímala menšie dávky potravy. Výsledky dokazujú, že skupina, ktorá jedla viac-krát denne nemala výrazné zníženie hmotnosti a pociťovala chuť na jedlo rovnako. Smerodajné je množstvo prijatých kalórií, ktoré by ste mali denne skonzumovať a je už len na vás, do koľkých jedál denne ich rozdelíte.

Kokosový olej je najlepší

pixabay.com

Netvrdíme, že kokosový olej je zlý, no má svoje špecifické využitie. Každý olej má iné zloženie, preto sa hodí na iné účely. Ďalším dôvodom je 90% nasýtených tukov, čo je percentuálne zloženie kokosového oleja. Len pre porovnanie – maslo ich má 64% a bravčová masť 40%. Príliš veľa nasýtených tukov nie je tiež veľmi vhodné, preto by sme tento olej mali používať s mierou a nerobiť z neho superpotravinu.

Hnedá ryža je lepšia ako biela

pixabay.com

Množstvo druhov hnedej ryže môže byť  škodlivých. Keďže hnedá ryža obsahuje „šupku“ môže sa v nej zadržiavať nebezpečný arzén, ktorý sa sem dostane z pôdy. V hnedej ryži môže byť až o 80% viac arzénu ako v bielej ryži. Staviť by ste preto mali na kvalitného overeného výrobcu bez ohľadu na to, či ide o hnedú alebo bielu ryžu.

Zelený čaj môžeme piť od rána do večera

pixabay.com

Zelený čaj by ste určite nemali piť v neobmedzenom množstve. Aj keď má zelený čaj antioxidačné účinky a priaznivo vplýva na zdravie nášho organizmu, všetkého veľa škodí. V príliš veľkom množstve môže byť záťažou na našu pečeň, preto sa odporúčajú v priemere 3 šálky denne, čo je asi 700 až 800 ml. Rozhodne by ste zeleným čajom nemali nahrádzať príjem čistej vody.

Pozri aj: TOP 7 trikov od žien v domácnosti, ktoré vám uľahčia jarné upratovanie. Vďaka bodu č. 3 sa moje okná lesknú ako ešte nikdy predtým

zdroj: Jana, adme.ru

Viac článkov o zdraví nájdete TU.


Komentáre

komentárov