Doktor mi povedal, že mám extrémne málo vápniku v tele, čo bolo alarmujúce! Dal mi tieto rady, s ktorými som ho doplnila raz-dva


Ak ste vegán, trpíte laktózovou intoleranciou, alebo jednoducho chcete do svojho jedálnička zaradiť viac živín, potom je tento článok určený práve vám. Mlieko totiž nie je jediným bohatým zdrojom vápnika, ktorý je pre zdravé fungovanie ľudského organizmu taký dôležitý. Vápnik sa vo veľkom nachádza v ďalších druhoch potravín, ktoré vám plnohodnotne nahradia mlieko, pokiaľ ich budete konzumovať denne.

1
labioguia.com

Prečo je dôležitý?

Vápnik je minerál, ktorý telo potrebuje, aby v ňom mohlo prebiehať množstvo procesov, a aby mohlo vykonávať životu potrebné funkcie. Medzi najdôležitejšie patrí vývoj kostí a zubov, zrážanie krvi, prenos nervových impulzov a regulácia srdcovej frekvencie. 99% vápnika nachádzajúceho sa v ľudskom tele je uložených v zuboch a v kostiach. Zostávajúce percento je nemenej dôležité a nachádza sa prevažne v krvi.

2
labioguia.com

Dospelí by mali do tela denne dostať približne 1000 mg vápnika. Táto hodnota sa rovná približne jednému poháru mlieka, poriadnemu plátku tvrdého plnotučného syra a tégliku jogurtu. Keď si to tak zrátame, je toho celkom dosť, čo by sme mali za deň zjesť, aby procesy v našom tele závislé od dostatku vápnika fungovali správne.

3
labioguia.com

Ak nemáte radi mliečne výrobky, trpíte laktózovou intoleranciou alebo ste vegán, potom si môžete vyberať medzi ďalšími zdrojmi vápnika. A nie je ich málo. Najznámejšia je listová zelenina. Pozor však napríklad na špenát. Ten obsahuje šťaveľové kyseliny, ktoré príjem vápnika, mierne povedané, sťažujú. Vynikajúca je aj kapusta, kel, figy, pomaranče či mandle. Nezabúdajte na sezamové semienka a bielu fazuľku.

4
labioguia.com

Zelená pomarančová bomba

Pripravte si niekoľko rýchlych receptov, vďaka ktorým dostanete do tela potrebnú dennú dávku vápnika a pritom si ešte aj pochutíte. Medzi naše najobľúbenejšie patrí toto pomarančové smoothie.

5
labioguia.com

Budete potrebovať 2 pomaranče, 2 šálky nasekaného kelu, 1 banán, 100 g mandľového mlieka, a ak chcete, aj pár kociek ľadu. Všetko zmiešajte v mixéri, ako prvé dajte mlieko, potom ovocie a nakoniec kel. Pokiaľ mlieko znášate, pridať môžete aj trochu jogurtu alebo smotany na zahustenie.

Nátierka z bielych fazuliek

Táto nátierka je absolútnym hitom a veľmi sa podobá cícerovému humusu. Na jej prípravu budete potrebovať plechovku bielej fazule, trochu čerstvej bazalky, dva strúčiky cesnaku, 2 polievkové lyžice balzamika, dve lyžice olivového oleja, trochu soli a trochu korenia.

6
labioguia.com

Zmiešajte v mixéri všetky prísady okrem bazalky. Nátierku podávajte na chlieb a dozdobte čerstvou bazalkou.

Chrumkavý šalát s medovým dresingom

Táto dobrota vám padne vhod najmä v lete, kedy si bude telo čerstvé suroviny priam pýtať. Na prípravu takéhoto šalátu budete potrebovať hlávkový šalát, šalátovú uhorku, cibuľku nakrájanú najemno alebo na kolieska, tri nastrúhané mrkvy a šálku opekaných mandlí.

7
labioguia.com

Všetky suroviny si premiešajte v mise a pripravte rýchly a chutný dresing. Zmiešajte v miske štvrť šálky majonézy, pol šálky medu, pridajte soľ a korenie podľa chuti a na záver premiešajte s dvoma lyžicami olivového oleja. Polejte šalátik a nadopujte sa vápnikom do sýtosti.

zdroj: babskeveci.sk (Monika), labioguia.com, greatist.com, harvard.edu

Zadajte Váš e-mail, a my Vám pošleme elektronickú knihu ZDARMA!

Viac článkov o zdraví nájdete TU.


Komentáre

komentárov