Ak sa často prejedáte, majte na pamäti týchto 8 pravidiel. Vďaka bodu č. 7 som hneď na začiatku schudla 4 kilogramy


Ak sa rozhodnete držať diétu, na výber dnes máte z takého množstva návodov na zhodenie prebytočných kíl, že je už veľmi obtiažne vyznať sa v nich. Väčšinu z nich neskôr aj tak dostihne jojo efekt alebo pri ich dodržiavaní neprijmeme dostatočné množstvo potrebných vitamínov, minerálov a živín. Týrať telo hladovkou alebo vysadením potravín, na ktoré máme aspoň občas neuveriteľnú chuť, je nielen nepríjemné, ale aj deprimujúce. Nasledujúce tipy nie sú tak celkom diétou, skôr návodom, ako schudnúť bez toho, aby ste mali pocit, že sa obmedzujete. Jednoducho stačí mozog tak trošku oklamať.

Autorom nasledujúcich skvelých tipov je anglický psychológ a profesor Richard Wiseman. Je autorom mnohých kníh a v ľudskej psychike a spôsobe uvažovanie sa vyzná. Na základe faktov o mozgu, myslení a výsledkov rôznych štúdií vraví o niekoľkých tipoch, ako schudnúť a prijať menej potravy bez toho, aby sme to pociťovali ako otravnú diétu.

Jedzte z malých tanierov

Rovnaké množstvo jedla naloženého na malý a veľký tanier vyzerá úplne rozdielne. Keď si porciu s obvyklou gramážou budeme nakladať na malý tanier, budeme to vnímať ako množstvo jedla a mozog to vníma ako postačujúce, keďže jedlo siaha až po okraj. Skôr teda pocítime zasýtenie, akoby sme na veľkom tanieri mali rovnakú kôpku jedla v strede a naokolo vidíme prázdnu plochu taniera. Jesť z malých tanierov sa oplatí!

Vymeňte dominantnú ruku

pixabay.com

Ak sme praváci, prirodzene siahame po jedle pravou rukou, pretože je to pre nás pohodlnejšie. Takto úkon samotnej konzumácie akoby ani nevnímame, robíme to úplne automaticky a samozrejme prijmeme viac potravy. Skúste však jesť pomocou ľavej ruky (ak ste pravák) a opačne. Konzumácia je o niečo náročnejšia a náš mozog to vníma ako sťažujúcu úlohu, preto ho samotné jedenie až tak „nebaví“. Je dokonca dokázané, že ak nejeme pomocou dominantnej ruky, zjeme až o 20% jedla menej.

Výber pohára je dôležitý

pixabay.com

Opticky vyzerá malý a široký pohár menší ako vysoký a úzky. Ich objem ale hovorí niečo iné. Malý a široký pohár obsiahne viac tekutiny, preto by sme ho mali využívať na pitie čistej vody. Ak máte chuť na kalorický nápoj, nalejte ho do vysokého a úzkeho pohára – ideálne z hrubostenného skla. Takto vypijete menej mlieka, džúsu či koly.

Dajte si do kuchyne zrkadlo

Really cruel to make me watch myself eat a whole pizza #mirroreating

A post shared by Grace Smith (@gracectomy) on

Experimentom bolo dokázané, že ak sa ľudia vidia v zrkadle, zrejme im nie je príjemný pohľad na to, ako jedia nezdravé alebo kalorické potraviny, o ktorých vedia, že nie sú najlepšou voľbou. V miestnosti so zrkadlom bolo na výber z nezdravého kalorického i nízkokalorického  a zdravého jedla. Ľudia siahali po zdravom variante. Nuž, vidieť pravdu niekedy nie je pekný pohľad.

Jedzte pomaly, po malých sústach a veľa prežúvajte

pixabay.com

Nie je to len o tom, že oklameme náš mozog, že sme jedli veľa, keďže jeme po malých sústach. Ide aj o praktickú stránku veci. Keď potravu poriadne rozžujeme, tráviaci systém má s ňou už menej práce a celkové trávenie je preto zrýchlené – akoby sme urýchlili metabolizmus. Ak potravu hlceme a jeme rýchlo, zjeme oveľa viac, keďže žalúdok nestíha vyslať signál, že je už plný. Až po chvíli sa dostaví pocit plného brucha a je nám dosť ťažko. Ak jeme pomaly, skôr pocítime, že už máme dosť a budeme mať pocit sýtosti.

Psychológia farieb

Psychológiu farieb netreba podceňovať. Ak si naložíte jedlo na červený tanier, podvedome máme v mysli signál „stop“, preto by sme mali zjesť menej. To platí o tanieri, z ktorého jeme. Ak sa však obklopíme červenou vo väčšom množstve – obrus, nábytok alebo steny, zvyšuje to aktivitu i chuť do jedla. V tomto prípade červenú nahraďte tmavomodrým obrusom alebo väčšou viditeľnou plochou (napríklad kachličky lemujúce kuchynskú linku).

Nenoste si jedlo k televízii

Základom stravovania je jesť pri plnom vedomí. Ak si uvedomujeme, aké množstvo sme zjedli, vieme to správne vyhodnotiť a po ďalšom zákusku už nesiahneme, pretože vidíme, že by sme sa prejedali. Ak si jedlo berieme k televízii, prijímame potravu akoby nevedome. Nesústredíme sa na to a z jedenia urobíme akýsi rituál. Len čo si nabudúce zapneme film, automaticky dostaneme chuť na niečo pod zub. Ak sa vyvarujete konzumácii pri televízii, podľa výskumov klesne príjem jedla až o 50 %.

Nedávajte si veľmi na výber

Can you tell my son works for Costa? #somanysandwiches #fullfridge

A post shared by Joolie (@jooliedaisyk) on

Je samozrejmé, že strava má byť pestrá a vyvážená. Určite však zo skúseností poznáte pocit „oči by jedli“. Stáva sa to často pri švédskych stoloch, kedy máme na výber obrovské množstvo jedál a jednoducho chceme ochutnať zo všetkého. Ak máme takto vo veľkom nakúpené potraviny aj doma a vidíme ich množstvo v chladničke, nevieme, čo skôr. Preto si dáme po malom množstve zo všetkého, no vo výsledku toho zjeme oveľa viac ako keby sme mali na výber skromné množstvo potravín.

Skúste sa riadiť týmito tipmi a urobte aspoň takúto zmenu vo vašom spôsobe stravovania. Uvidíte, že to má svoj zmysel a stratíte zopár kíl aj bez námahy.

Pozri aj: Starý opustený dom na pokraji zrútenia sa im podarilo zmeniť na nepoznanie. Keď uvidíte výsledok, poviete si: „Rozprávka!“

zdroj: Jana, sovkusom.ru


Komentáre

komentárov