Anglicky už za dva týždne. Lingvistka prezrádza, prečo to u každého nemusí fungovať


Počuli ste už o prípadoch, keď sa dospelí ľudia prihlásili na jazykový kurz a od lektora požadovali, aby ich naučil v priebehu dvoch týždňov či pár mesiacov perfektne po anglicky, pretože sa to vraj tak rýchlo dá? Veď na weboch sa to len tak hemží zaručenými receptmi o tom, ako sa to dá zvládnuť v pohodlí domova bez cudzej pomoci.

Aj na mnohých knihách si môžete všimnúť slogany typu Anglicky za dva týždne! a podobne. Ako to teda je s učením angličtiny a navyše pri deťoch? To, či sa dokážu naučiť po anglicky popri zvládnutí svojho materinského jazyka, prezrádza slovenská jazykovedkyňa a expertka v oblasti jazykového vzdelávania detí a mládeže Katalin Deák:

Foto: Helen Doron English

Nielen v prípade detí je potrebné jazyk najskôr počúvať, porozumieť mu a až potom začať rozprávať. Chybou pri učení cudzieho jazyka je bifľovanie slovíčok – na jeho aktívne počúvanie tak nemáme čas. A to ani nehovoríme o rozprávaní. Preto je dôležitý pravidelný kontakt s angličtinou, pričom má byť kontinuálny a neustále motivujúci. Na učenie nie sme nikdy príliš mladí, ani príliš starí. Pre dieťa je však práve učenie každodennou a najprirodzenejšou súčasťou života už od jeho narodenia – od učenia sa chodiť, usmievať sa, jesť, spoznávať farby, ale aj rozprávať.

Angličtina od detstva = úspech v budúcnosti

Ak dieťa získava kontakt s druhým jazykom prirodzeným spôsobom, podobne ako sa učí svoj materinský jazyk, nie je dôvod to odkladať. Najprv počúva, vníma a snaží sa pochopiť. Až potom, keď je už vhodný čas, je pozitívne motivované k tomu, aby začalo postupne hovoriť a zapájať sa do aktivít v danom jazyku. Osvojuje si slová a frázy aj v cudzej reči pomocou jednoduchých a zábavných pesničiek, riekaniek, básničiek či obrázkov. Dieťa, ktoré všetko veľmi citlivo vníma, však tento priestor dostane pri učení sa cudzieho jazyka metódou Helen Doron English.

Vďaka tomuto prístupu, ktorý je založený na zákonitostiach vnímania a učenia pre daný vek, nemá dieťa pocit povinnosti, ani nie je nijakým spôsobom ochudobnené o dokonalé poznanie materinského jazyka. Cudzí jazyk sa učí na v krúžku spolu s malou skupinkou svojich vrstovníkov, materinský jazyk zasa doma. Týmto spôsobom dieťa získava pestrú slovnú zásobu v anglickom jazyku a výskumy potvrdzujú, že verbálna inteligencia detí, ktoré rozumejú aj inému jazyku popri materinskom, je podstatne vyššia.

Pozitívne reakcie rodičov sú pre dieťa tou najsilnejšou motiváciou

V predškolskom veku je však sebahodnotenie dieťaťa závislé od druhých, keďže ono samo ešte nie je schopné skutočnej sebareflexie a sebahodnotenia. Rozvíjanie sebavedomia dieťaťa je preto výrazne podporované alebo aj naopak, deformované, autoritami, ktorými sú rodičia či vyučujúci.

Úspech metódy Helen Doron English spočíva práve v jej pridanej hodnote, ktorou je pozitívna a veľmi silná motivácia – spätná väzba vyučujúceho a najmä rodiča. Pozitívnou reakciou je dieťa motivované k ďalšiemu výkonu: k rozprávaniu, pozornému počúvaniu, k interakcii s druhými a k zapájaniu sa do ďalších aktivít. Dieťa tak získava pocit úspechu. Vie, aké to je cítiť sa úspešný a aj tento pocit úspechu samotný je pre dieťa motiváciou.

Často premýšľame, aké voľnočasové aktivity by boli pre naše dieťa vhodné. Jednoznačne medzi ne patrí šport ako súčasť zdravého životného štýlu a rozvoj motorických schopností. Tiež nejaký umelecký krúžok, ktorý prispieva k rozvoju kreativity dieťaťa. Prečo medzi ne nezaradiť aj hravú výučbu cudzej reči a neuľahčiť tak svojmu dieťaťu jej učenie, ktoré preň bude o pár rokov tak či tak povinné – nielen v škole, ale aj v práci, no o pár rokov to už tak jednoducho nepôjde?

PR


Komentáre

komentárov