Chystáte sa meniť elektronický občiansky preukaz? Pripravte sa na tieto nepríjemnosti

Lucia Mužlová

Foto: pixinio/Legnaw [Public domain], via Wikimedia Commons

Občiansky preukaz s elektronickým čipom sa na Slovensku vydáva už od roku 2013, no pre živnostníkov je to povinnosť platná od 1. júla 2018. SZČO totiž s úradmi komunikuje už len elektronicky.

Článok pokračuje pod videom ↓

V prípade, že máte elektronický občiansky preukaz s čipom, na polícii k nemu pri registrácii dostávate automaticky aj elektronickú čítačku kariet. Tu však prichádzame k problému, ktorý aktuálne zrejme riešia viacerí občania. Opäť máme na Slovensku zavedený systém, ktorý má svoje medzery, ktoré sa začali objavovať po nejakom čase.

Foto: slovensko.sk (prtscreen)

Problémy riešili však takmer všetci

Od náročnej inštalácie programu eID, ktorá na svoje spustenie potrebovala doinštalovanie rôznych ďalších certifikátov, cez často nefunkčné stránky slovensko.sk alebo financnasprava.sk, elektronické občianske preukazy boli skôr starosťou ako uľahčením práce živnostníkom. Navyše, človek, ktorý nie je zdatný v ovládaní programov mal často veľký problém, čo si odniesli malý ekonómovia, ktorí sa snažili klientom pomáhať na úkor vlastnej práce.

Keď už sme ale po roku mali v inštalácii jasno, objavil sa ďalší problém, o ktorom nás informoval p. Michal K. Ten pri aktivácii elektronického občianskeho preukazu vôbec čítačku kariet neobdržal.

Čítačka kariet do „vypredania“ zásob

Keďže menil adresu trvalého pobytu, chcel informovať živnostenský úrad a kataster o tejto zmene elektronicky cez stránku slovensko.sk. Tam zistil, že potrebuje čítačku kariet, o ktorej predtým nevedel a ani ju na polícii neobdržal. Začal teda zisťovať, prečo žiadnu nedostal. Na stránke slovensko.sk zistil, že čítačky kariet vydávajú len do vyčerpania zásob, a že si ju má zakúpiť vo vlastnom záujme. Každá čítačka má vlastné špecifikácie, ktoré sú však neprehľadné aj pre človeka, ktorý sa v IT svete pohybuje denne.

Foto: Legnaw [Public domain], via Wikimedia Commons
Keď aj našiel čítačky na zakúpenie, v komentároch sa od ostatných ľudí dočítal, že nefungujú tak, ako by mali. Kombinácia občiansky preukaz a špecifický BOK kód síce funguje, no KEP alebo teda kvalifikovaný elektronický podpis už nie a teda elektronicky vyplnený formulár, napríklad aj daňové priznanie, už pomocou tejto čítačky nepodpíšete. Čítačka je tak určená len na informatívne účely a teda prezeranie mailov v elektronickej schránke.

Keď sa snažil zistiť, ktorá čítačka by bola vhodná, neprišiel k žiadnemu záveru, informácie sú totiž veľmi neprehľadné a človek si predsa nemôže kúpiť niekoľko čítačiek, kým zistí, ktorá skutočne funguje. Keď aj našiel čítačku priamo od výrobcu, ktorá ich vyrába pre políciu, zistil, že stojí 35 eur, čo je naozaj vysoká suma v porovnaní s tým, že ostatní ju dostali pri registrácii občianskych preukazov zadarmo. Taktiež to nezaručuje, že bude skutočne fungovať. Keď sa chcel informovať na polícii, na ktorej mu bol vydaný občiansky preukaz, nikto mu telefón nezdvihol a teda sa k žiadnym informáciám nedostal. Potrebné dokumenty dnes posiela na kataster a živnostenský úrad poštou.

Zatiaľ sa jedná o jeden konkrétny prípad, o ktorom sme boli informovaní, preto nevieme povedať, či majú podobné skúsenosti aj iní. Ak však bojujete s čítačkou aj vy, dajte nám vedieť v komentároch. Ak by však nebol dostatok čítačiek, nastanú jednoznačne problémy. Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že mne sa zariadenie pokazilo asi po piatich použitiach za rok a rovnako si budem musieť zaobstarať nové. Otázkou však ostáva, ktoré konkrétne.

Najnovšie články