Čo je zdravšie – čerstvé ovocie alebo zelenina? Po prečítaní tohto článku v tom budete mať konečne jasno


Ak ste sa niekedy zamýšľali nad touto otázkou, dnes vám možno priblížime, aké zásadné rozdiely sú medzi ovocím a zeleninou. Samozrejme, obe tieto zložky sú pre telo dôležité a teda by ste si ich mali dopriať každý jeden deň a to hlavne v čerstvom stave. Čo by však malo na tanieri prevládať?

Foto: pixabay

Ovocie je sladké, preto nás láka o čosi viac. Oveľa radšej si na raňajky dáme misku s jablkami, čučoriedkami, banánom ako by sme sa mali obzrieť napríklad po čerstvej mrkve s humusom. Hlavným rozdielom je samozrejme obsah cukru. V ovocí je zastúpená fruktóza, ktorá vo veľkých množstvách nie je pre telo dobrá, preto nie je ovocie ako ovocie.

Foto: pixabay

Ak si ho doprajete na raňajky, mali by to byť najmä bobule a teda lesné plody ako čučoriedky, černice, ríbezle alebo maliny. Obsahujú najmenej cukru, pričom chutia sladko-kyslo. Najlepšou voľbou je ale stále zelenina.

Tá obsahuje mnoho minerálov a vitamínov, dokonca viac, ako by ste si mysleli. V takej paprike alebo paradajkách je v pomere oveľa viac vitamínov ako v ovocí. Preto ak sa sústredíte na zdravú stravu a je pre vás dôležité, aby ste do tela dostali všetky správne látky, siahajte radšej po zelenine. Každé vaše hlavné jedlo by malo obsahovať nejaký podiel čerstvej zeleniny.

Foto: pixabay

K zelenine patria samozrejme aj strukoviny, ktoré sú pre telo taktiež veľmi dôležité. Ak ich nemáte veľmi v láske, dnes už kúpite aj cestoviny vyrobené zo strukovín. Keď ich skombinujete s čerstvou zeleninou, baby špenátom a napríklad tofu alebo mäsom, máte vyhraté. Kvalitné bielkovinové jedlo plné vitamínov, ktoré vaše telo určite ocení.

Foto: pixabay

Ak naozaj preferujete sladkú chuť, môžete si ju dopriať aj v zelenine. Pozrite sa na bataty alebo maslovú, či hokkaido tekvicu. Keď ich upečiete v rúre, dostanú sladkastú chuť a aj to je dôvod, prečo sa používajú do pečenia. Podobne je na tom červená repa, ktorá navyše obsahuje veľké množstvo dôležitých látok. Sladká mrkva zo záhradky je niečo, čo v obchode jednoducho nezoženiete.

Foto: pixabay

Aké sú teda závery? Zelenina aj ovocie sú si samozrejme podobné. Obsahujú vitamíny, minerály, antioxidanty a mnoho iných látok. Dôležitá je ich kombinácia a samozrejme podiel v jednom kuse. Pravdou ale ostáva, že najdôležitejší rozdiel medzi ovocím a zeleninou, čo sa zdravého stravovania týka je stále v obsahu cukru.

Foto: pixabay

Ovocie síce obsahuje viac vlákniny ako zelenina, no zelenina na druhej strane obsahuje viac vody. Ak by sme mali rozhodnúť, čo je pre telo zdravšie, prospešnejšie a pomáha napríklad aj pri redukovaní hmotnosti, je to jednoznačne čerstvá zelenina.

Pozri aj: Je lepšie maškrtiť každý deň alebo len jeden celý deň v týždni? Po prečítaní tohto článku v tom budete mať konečne jasno

Lucia M.

Viac článkov o zdraví nájdete TU.


Komentáre

komentárov