Dlho som dodržiavala rôzne diéty, no vôbec nefungovali. Až neskôr som zistila, že som robila túto jednu chybu


Všetci vieme, že keď chceme byť silní a zdraví, mali by sme pravidelne športovať a zdravo sa stravovať. Najnovšie však izraelskí vedci zistili, že neexistujú všeobecné pravidlá zdravej výživy, dokonca niekomu môže škodiť viac paradajka ako zmrzlina. Na základe tohto výskumu si kladieme aj my otázku, ako zistíme, ktoré potraviny sú práve pre nás vhodné a ktoré nevhodné?

pixabay

Izraelskí vedci spravili výskum, pri ktorom zozbierali údaje od 800 dobrovoľníkov vo veku 18 až 70 rokov. Každý z účastníkov sa na začiatku vyjadril, aký životný štýl vedie a počas výskumu si neustále meral hladinu cukru v krvi prostredníctvom glukomeru. Výsledky tohto výskumu prekvapili celý svet.

Reakcia tela na potraviny závisí od vlastností, nie od druhu

pixabay

Vedci zistili, že u niektorých ľudí reaguje telo zvýšením cukru v krvi po konzumácií neobvyklých produktov. To znamená, že vaše telo môže zareagovať zvýšením glukózy aj po konzumácii potravín, u ktorých by ste to nečakali. Jeden z účastníkov tohto výskumu, ktorý bojoval s nadváhou sa vyjadril, že mnoho rokov dodržiaval rôzne diéty, ale nemali žiaden efekt. Až neskôr zistil, že príčinou vysokej hladiny cukru v krvi boli jeho obľúbené paradajky.

Tým pádom reakcia na rovnakú potravinu môže byť u rôznych ľudí rôzna. Závisí to od nasledujúcich  faktorov:

  • Mikróbov, ktoré žijú v našom tele. Každý z nás má jemu vlastné mikróby, v celkovom množstve asi 100 miliárd, ktoré ovplyvňujú našu reakciu na jedlo.
  • Fyzickej aktivity, ktorá vyžaduje energiu, ktorú si berú svaly vo forme cukru z pečene. Bunky v tele u fyzicky aktívnych ľudí sú náchylnejšie na glukózu, teda po jedle majú menej cukru v krvi v porovnaní s tými, ktorým fyzická aktivita nič nehovorí.
  • Úrovňou stresu, ktorý tlačí naše telo k uvoľňovaniu adrenalínu a kortizolu. Tie podporujú uvoľnenie cukru z pečene a tým pádom sa zvyšuje jeho hladina v krvi.

Vysoká hladina glukózy stimuluje telo k ukladaniu tuku a spôsobuje hlad

pixabay

Pri konzumácii nevhodných potravín hladina cukru v krvi stúpa, čo má za následok, že pankreas vytvára vysoké množstvo inzulínu. Bunky na to reagujú tak, že udržiavajú glukózu vo forme glykogénu a tuku, čo má za následok rýchly pokles hladiny cukru v krvi a to vedie aj k pocitu hladu. Hnaní týmto pocitom sa najeme a spustíme bludný kruh – konzumácia nevhodných potravín – nárast  cukru v krvi – ukladanie tuku – hlad.

Najčastejšie príznaky vysokej hladiny cukru v krvi sú:

  • častý hlad
  • častý pocit smädu
  • sucho v ústach
  • časté močenie, aj v noci
  • pomalé hojenie rán
  • problémy so žalúdkom

Konzumácia potravín, ktoré spôsobujú prudký nárast cukru v krvi, vedie k riziku vzniku cukrovky a srdcových chorôb

pixabay

Podľa údajov Svetovej zdravotnej organizácie čoraz viac ľudí trpí cukrovkou, teda chorobou, pri ktorej vzniká chyba pri produkcii inzulínu. Tak isto stúpol počet úmrtí z dôvodu kardiovaskulárnych ochorení spojených s hyperglykémiou. Štúdia preukázala, že všeobecné odporúčania predchádzania týchto ochorení formou správnej výživy, môžu byť pre konkrétne osoby neúčinné.  Takže vedieť, ktoré potraviny sú pre vás vhodné a ktoré nie, môže byť spoľahlivým spôsobom kontroly hladiny glukózy a tým pádom prevencie týchto chorôb. Ako máme ale vedieť ktoré potraviny sú práve pre nás vhodné?

Vedci odporúčajú odsledovať a dodržiavať nasledujúce kroky:

  • Vybrať si potraviny, ktoré nespôsobujú prudký skok hladiny cukru v krvi.
  • Na stráženie glukózy v krvi je dobré zaobstarať si glukomer, ktorým si zmeriate hladinu cukru pred a po jedle.
  • Znížte množstvo potravín. Zvýšenie cukru môže byť spôsobené nie samotným výrobkom, ale napríklad aj jeho objemom.
  • Počas jedla pite viac vody.
  • Skúste obmeniť niektoré potraviny, napríklad miesto cukru a medu si pridajte do ovsených vločiek hrozienka a miesto ryže a cestovín použite strukoviny.
  • Nepoužívajte umelé sladidlá.
  • Nekupujte mliečne výrobky s nízkym obsahom tuku, naopak dopraje si potraviny ako mäso, syry, vajcia a maslo. Práve tieto potraviny totižto pomáhajú znižovať hladinu cukru v krvi.
  • Navštívte výživového poradcu, ktorý vám pomôže zostaviť váš jedálniček.

Dodržiavate aj vy nejaké pravidlá výživy? Dajte nám vedieť v komentároch.

Pozri aj: Naozaj podporuje kokosový olej rast vlasov? Po prečítaní tohto článku v tom budete mať konečne jasno

Zuzu, adme.ru

Viac článkov o zdraví nájdete TU.


Komentáre

komentárov