Dlhodobo ma trápili neznesiteľné bolesti hlavy, únava a nezaberali mi žiadne lieky. Potom som zistila, že za to môže nedostatok tejto látky v tele!


Horčík je minerál nevyhnutný pre správne fungovanie nášho tela. Mnohí z nás však jeho pravidelný príjem podceňujú, respektíve o ňom nemajú žiadny prehľad. Vedeli ste, že jeho nedostatok môže mať za následok depresie, cukrovku a dokonca aj srdcový infarkt?

Horčík, tiež známy ako magnézium, je životne dôležitý pre fungovanie nervového systému, posilňuje kosti a zuby a je dôležitý aj pre naše psychické zdravie.

Známky nedostatku horčíka

pexels.com

Jednotvárny a nepravidelný spôsob stravovania je jedným z hlavných dôvodov nedostatku horčíka v tele. Prvé príznaky sú bolesti hlavy, migréna, nevoľnosť, zvracanie, strata chuti do jedla, svalové kŕče a únava.

Slová lekára Runea Eliassona hovoria jasne, „Ak hladina horčíka v krvi začne klesať, ste jednou nohou v hrobe.“ Chronický nedostatok horčíka môže spôsobiť tŕpnutie končatín, úzkosť, prudké zmeny nálady a poruchy srdcového rytmu.

Odporúčaná dávka

pixabay.com

Odporúčaná dávka pre ženy je asi 350 mg a pre mužov až 400 mg denne. Podľa profesora Roberta Tigerstedta bol denný príjem horčíka na začiatku 20. storočia asi 1250 mg. V dnešnej dobe, v dôsledku „chudobnej“ modernej stravy a chemickému spracovaniu potravín, priemerná denná dávka klesla na 250 mg, čo je o cca 100 mg menej ako by sme mali denne prijať.

Príjem horčíka si môžete zvýšiť aj vďaka doplnkom, ktoré sú dostupné v lekárni. Existujú rôzne typy:

#chlorid horečnatý (je špecifický svojou horkou chuťou, ale veľmi odporúčaný lekármi)

#citran horečnatý (výborný doplnok horčíka v prípade, ak vás často trápi pálenie záhy)

#síran horečnatý (je ideálnym doplnkom do horúceho a relaxačného kúpeľa)

Pri dopĺňaní horčíka je veľmi dôležité dohliadnuť na príjem vápnika. Nemali by ste ich brať spolu. Vitamín D totiž sťažuje jeho vstrebanie.

Prírodné zdroje

Doplnky stravy sú síce rýchlym a praktickým riešením, ako dodať telu všetko potrebné, no prírodným zdrojom sa nič nevyrovná. Do svojho jedálnička by ste mali určite zahrnúť:

kel

čínsku kapustu

pšeničné klíčky

ružičkový kel

rímsky šalát

špenát

brokolicu

flickr.com

Ďalšie potraviny s vysokým obsahom horčíka sú tiež:

avokádo

tekvica

surové kakaové zrná/nesladený kakaový prášok

ovocie a bobuľoviny

rybí olej

bylinky a koreniny (rasca, petržlen, horčicové semienko, fenikel)

semená a orechy (tekvicové semienka, slnečnicové semienka, kešu orechy)

Prečo je horčík taký dôležitý

Horčík ovplyvňuje viac ako 300 enzýmových systémov, riadi ich činnosť, a preto hrá dôležitú úlohu v látkovej výmene. Je nevyhnutný pre činnosť nervov a svalového tkaniva.

Horčík pomáha pri boji proti mnohým chorobám, ako napríklad astma, cukrovka, osteoporóza, srdcovo-cievne ochorenia, pri menštruačných problémoch, pri ťažkostiach s funkciou obličiek či tŕpnutí dolných končatín.

zdroj: babskeveci.sk, (Katka), en.newsner.com

Viac článkov o zdraví nájdete TU.


Komentáre

komentárov