Je grécky jogurt naozaj zdravší a lepší ako obyčajný? Po prečítaní tohto článku v tom budete mať konečne jasno


Dlhodobo sa grécky jogurt tešil veľkej popularite. Produkt s vysokým obsahom bielkovín a nízkym obsahom cukru je prototypom výživnej a zdravej desiaty, ktorú možno kombinovať s ovocím či pridávať do šalátov namiesto dresingu. Je ale skutočne zdravší ako obyčajný biely?

Foto: pixabay

Všetko sa to točí okolo obsahu cukru. Biely jogurt je väčšinou považovaný za niečo veľmi zdravé s vysokým obsahom bielkovín. Koľkokrát ho počas týždňa mávate na raňajky? Ak si neskontrolujete obsah cukru na obale, nemôžete sa čudovať, že sa vám chudnúť akosi nedarí podľa predstáv.

Áno, jogurt obsahuje veľa probiotík, vápnika, draslíka a bielkovín a teda je to jedna z najzdravších potravín, ktorú si môžete dopriať. Ak sa vo vašom okolí nachádzajú ľudia, ktorí pravidelne cvičia a venujú vysokú pozornosť tomu, čo jedia, potom ste určite začuli na grécky jogurt samú chválu.

Foto: pixabay

Športovci a vyznávači zdravej stravy sú gréckym jogurtom úplne posadnutí, no keď sa na obsah prospešných látok pozrel odborník, musel skonštatovať, že grécky jogurt je zložením veľmi podobný práve tomu klasickému bielemu.

Je pravda, že grécky jogurt má vyšší obsah bielkovín, ako bežný jogurt, má aj menej sacharidov a teda sa zdá byť lepšou voľbou. Tu ale odborník dvíha varovný prst. Vždy si skontrolujte obsah cukrov a teda sacharidov. Napríklad nízkotučné jogurty síce hovoria, že obsahujú minimum tuku, no pozrite sa aj na obsah cukru. To je v potravinách ten skutočný „zabijak“.

Ak v domnení, že žijete zdravo konzumujete grécke jogurty, ktoré sú ale ochutené, taktiež pre vás nemáme príliš dobrú správu. Akonáhle sa do jogurtu pridá nejaká príchuť, znamená to, že sa tam automaticky pridávajú nie len sladidlá ale aj farbivá. Lepšou voľbou je určite klasický biely jogurt, ktorý si sami dochutíte medom, škoricou, vločkami, priteínom alebo kakaom.

Foto: pixabay

Pri gréckom jogurte je jednou z nevýhod spracovanie. To, že je taký hustý znamená, že z neho bola odstránená prebytočná srvátka a teda aj polovica vápnika, hovorí štúdia, ktorá bola vypracovaná na Harvardskej univerzite.

Ak sa teda rozhodujete, či si kúpiť klasický biely jogurt alebo jogurt gréckeho typu, vyberte si to, čo vám najviac chutí, dbajte na čítanie obalov a hlavne na obsah cukru. Spolu s jogurtom dostanete do tela vápnik a bielkoviny, ktoré sú dôležité pre správnu stavbu a fungovanie svalov. Taktiež obsahuje dôležité črevné baktérie, ktoré napomáhajú správnemu fungovaniu tráviaceho systému a taktiež k budovaniu imunity.

Ak stále váhate, ktorý jogurt je najlepší a jednoducho si neviete vybrať, vyskúšajte si urobiť domáci.

Recept na domáci jogurt

Samozrejme, ako všetko, aj tento jogurt si môžete pripraviť vo vlastnej kuchyni. Podľa tohto receptu ho pripravujú domáci v jeho rodnej krajine. A tam je naozaj špičkou medzi najkvalitnejšími potravinami.

Mlieko zahrejte na 90 stupňov. Potom mlieko schlaďte na 40 stupňov a zaočkujte kultúrami. Pridajte syridlo, ale len také množstvo, aby sa mlieko nezrazilo skôr než za 5 hodín. Zrazeninu nakrájajte a nechajte ďalej fermentovať.

Foto: pixabay

Ďalšiu fermentáciu môžete a nemusíte robiť, podľa toho, ako kyslý jogurt máte radi. Produkt vložte do látkového vrecka a nechajte odkvapkať. Zo skúsenosti by srvátky nemalo odkvapkať veľa. Odkvapkanú hmotu rozmixujte a môžete konzumovať. Tento spôsob prípravy domáceho jogurtu je vhodný pre tých, ktorí nemajú príliš času nazvyš. Výsledok nie je taký krémový, ako keby ste ho robili tradičným spôsobom, nutrične je však rovnako bohatý. Necháte sa zlákať?


Komentáre

komentárov