Tmavé pečivo je zdravšie a olivový olej lepší. Keď si prečítate týchto 8 mýtov o zdravej výžive, pravdepodobne okamžite zmeníte svoj jedálniček!


Cukor a biela múka sú v podstate jedovaté, palmový olej je pre telo škodlivý a zemiaky či potraviny s obsahom škrobu v našom jedálničku jednoducho nemajú čo hľadať! Asi každý deň sa stretávame s nejakou podobnou informáciou, o ktorej sme síce doteraz nepočuli, no akonáhle sa k nám dostane, začneme sa ňou riadiť. Bez vetra sa predsa ani lístok nepohne a pravdepodobne pochádza od nejakého povolaného vedca, špecialistu, výživového poradcu alebo kondičného trénera. Zamysleli ste sa však niekedy nad tým, či je každá z týchto informácií skutočne pravdivá? 

Ovocie a sladkosti? Iba výnimočne!

pixabay.com

Odborníci na zdravú výživu s týmto tvrdením rozhodne nesúhlasia. Podľa nich si totiž ovocie pokojne môžeme dopriať ako na raňajky, tak i počas dňa miesto dezertu. Nielenže ním zaženieme chuť na sladké, ale tiež doplníme level vitamínov a antioxidantov. Avšak so sladkosťami je to už trochu iné – doprajte si ich iba ráno a v popoludňajších hodinách sa konzumácii cukru vyhýbajte.

V latte je menej kofeínu než v espresse

pixabay.com

Ak ste ráno unavená, pravdepodobne zájdete do neďalekej kaviarne a doprajete si šálku silného espressa. Veď práve to je mok, ktorý obsahuje najviac kofeínu. No je to skutočne tak? Možno vás sklameme, no lahodná chuť cappuccina či latte neuberá na obsahu kofeínu. Takže ak sa vám zo silného espressa kriví tvár, pokojne si doprajte jeho lahodnejšiu alternatívu, pričom sa nemusíte báť, že vás nedobije energiou.

Čierne pečivo je zdravšie než biele

pixabay.com

Možno aj vy patríte do skupinky ľudí, ktorá verí, že biele pečivo je tichý zabijak a pre tých, ktorí chcú znížiť svoju hmotnosť, je to i tabu! Nuž, možno vás potešíme, možno sklameme, no kalorický obsah čierneho a bieleho bochníka chleba je takmer rovnaký – hlavným rozdielom je totiž múka. Tá čierna totiž obsahuje omnoho viac vlákniny, a preto je pre organizmus prospešnejšia, nakoľko mu dodáva potrebnú vlákninu a zrýchľuje metabolizmus.

Granola – najlepšie občerstvenie

pixabay.com

Populárna americká potravina si za krátky čas získala sympatie celého sveta a nevyhnutnosť jej zaradenia v zdravom jedálničku sa už určite dostala aj k vám. Jej zloženie i chuť síce vyzerajú veľmi lákavo, no výrobcovia v snahe o zníženie jej kalorickej hodnoty často pridávajú umelé sladidlá, ktoré majú úplne opačný efekt než by sme očakávali. Vyvolávajú totiž zvýšenú chuť do jedla a tým pádom konzumujeme viac ako by sme si priali.

Olivový olej je lepší než slnečnicový, pretože zrýchľuje metabolizmus

pixabay.com

Odborníci na zdravú výživu sa zhodujú v jednom – všetky druhy rastlinných olejov sú užitočné, avšak v obmedzenom množstve. Naše telo by teda nemalo prijať viac než 30 gramov denne. Každý z nich totiž obsahuje nenasýtené mastné kyseliny, ktoré nám pomáhajú s hladinou cholesterolu, a to tak, že zvyšujú jeho metabolizmus a tým prispievajú k prevencii kardiovaskulárnych ochorení.

Biely cukor? Nie, vďaka, radšej si dám trstinový!

pixabay.com

Určite ste sa už stretli so situáciou, kedy ste si s priateľkami vyšli na kávu a k nej ste dostali dva typy cukru – klasický biely a hnedý trstinový. Ak si strážite líniu, pravdepodobne ste siahli po tom druhom. No ste si istá, že to malo zmysel? Trstinový cukor má množstvo užitočných mikroživín, avšak ich množstvo je zanedbateľné. Asi žiadna z nás sa nechystá zjesť 2 kg denne, aby získala potrebnú dennú dávku draslíka. Hlavnou výhodou tohto typu cukru je, že ho môžete prijímať v nerafinovanej forme. Medzi dietológmi je však jeho používanie diskutované, nakoľko obsahuje 97% sacharózy a jeho kalorická hodnota je takmer 387 kcal na 100 g.

Ak chcete byť štíhla, vzdajte sa zemiakov

pixabay.com

Nuž, aj na toto tvrdenie sa dá nazerať z viacerých uhlov pohľadu. Zemiakové hľuzy obsahujú zdraviu a telu prospešné látky, ako napr. draslík, horčík a železo. Jediné, čo musíte zvážiť, je spôsob ich prípravy. Zatiaľ čo kalorická hodnota 100 gramov pečených zemiakov je približne 80 kcal, zemiakové hranolčeky rovnakej hmotnosti obsahujú asi 317 kcal. Nuž a keď ešte pridáte omáčku alebo dressing, kalorická hodnota porastie enormne rýchlo!

Palmový olej je škodlivý!

pixabay.com

Reputácia tohto tropického oleja bola poškodená najmä vysokým obsahom kyseliny palmitovej, ktorá zvyšuje hladinu tzv. zlého cholesterolu. Avšak, rovnako obsahuje kyselinu olejovú, ktorá neutralizuje možné negatívne účinky tej palmitovej, a preto v konečnom dôsledku nespôsobuje organizmu žiadnu veľkú záťaž. Navyše, obsahuje vysoký podiel karoténov a je zdrojom nenasýtených mastných kyselín. Hlavným problémom je, že niektorí nepoctiví výrobcovia pridávajú do svojich výrobkov miesto kvalitných, no zároveň drahších surovín, ich lacnejšie alternatívy.

Tak, čo poviete, našli ste v zozname mýtus, ktorý ste až dodnes slepo nasledovali aj vy? Počuli ste ešte o nejakých iných mýtoch týkajúcich sa zdravej výživy, o ktorých pravdivosti pochybujete či dokonca máte potvrdenú ich nepravdivosť? Podeľte sa s nami o tie najzaujímavejšie.

Pozri aj: Na kefu som nastriekala penu na holenie a počkala som pár minút. 10 šikovných trikov, na ktoré od dnes nedáte dopustiť!

zdroj: babskeveci.sk (Katuš), adme.ru

Viac článkov o zdraví nájdete TU.


Komentáre

komentárov