Najväčšie podvody na spotrebiteľoch: Rebríček 14 neskutočne predražených vecí, ktoré aj napriek tomu kupujete každý deň aj vy

Nie všetko, čo má v obchodoch vysokú cenu, musí aj rovnako vysokú hodnotu. Toto sa obchodníci naučili už veľmi dávno a tak predávajú niektoré veci za niekoľkonásobne vyššiu cenu, než je ich skutočná výrobná cena. Dôvod, prečo ich ľudia aj tak nakupujú, je prostý – sila zvyku alebo to, že ich proste nevyhnutne potrebujeme v každodennom živote. A preto tak, ako je kýblik pukancov nevyhnutnosťou pri návšteve kina alebo náplň do tlačiarne nevyhnutnosťou na fungovanie potrebnej tlačiarne, existuje aj mnoho ďalších vecí, za ktoré si obchodníci môžu pýtať neskutočne premrštené sumy iba preto, že ich proste potrebujeme a kúpime, nech by stáli akúkoľvek sumu.

interez414. miesto – Bufet v štýle „jedz, koľko vládzeš“ (All-you-can-eat)

http://www.sajado.sk/--4-4-obedovy-bufetbr-do-1700
sajado.sk

Mnoho ľudí bude určite oponovať s tým, že toto v žiadnom prípade nemôže byť predražené. Veď si len predstavte ten luxus môcť zjesť čokoľvek vám príde na chuť a toľko koľko vládzete! Je v tom však háčik – platíte iba za možnosť naložiť si na tanier všetko čo chcete, nie však za jedlo samotné. Ako totiž práve nieste po týždňovej hladovke alebo nie ste stroskotanec, ktorého práve priviezli z polročného pobytu na opustenom ostrove, vo všeobecnosti zjete približne takú istú porciu, akú by ste dostali aj pri objednaní normálneho obedu v klasickej reštaurácii. S výnimkou toho, teraz za rovnakú porciu jedla zaplatíte približne dvakrát toľko.

13. miesto – Školské učebnice

http://www.workingeducators.org/reclaiming_pd
workingeducators.org

Toto sa týka najmä stredoškolských a vysokoškolských učebníc, ktoré musí mať zakúpené každý jeden žiak, ktorý chce daný predmet úspešne absolvovať. Cena takýchto učebníc sa preto môže vyšplhať až na 500% ceny bežnej, nepovinnej učebnice. Aby toho však nebolo málo, vydavateľstvá vydávajú takmer každý rok nové, aktualizované vydania s najnovšími informáciami, príkladmi či dokonca novými kapitolami, ktoré učiteľ vyžaduje, a tak je žiak (alebo skôr jeho rodičia) nútený platiť túto absurdnú sumu rok čo rok.

12. miesto – Pohreb

https://sk.pinterest.com/peteregner/poems-for-funerals/
pinterest.com

O tejto téme každý hovorí veľmi nerád, no je dôležité, aby ste už vopred poznali skutočnú situáciu, keďže aj samotné výdavky za pohreb by vám mohli spôsobiť infarkt, ak by ste na ne neboli pripravení. Priemerná cena za celý pohreb sa totižto môže vyšplhať až na sumu niekoľko tisíc eur, pričom väčšinu z tejto sumy tvorí výroba náhrobného kameňa, pomníku a truhly, čo pre zručných kamenárov či truhlárov nie je žiaden problém. Biznis skrátka nepozná hranice.

11. miesto – Nízkoropočtové lety

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Charleroi_JetAir_Fly_Boeing_737_OO-JAX_03.JPG
wikimedia.org

Ak sa potrebujete dostať za krátky čas na veľmi vzdialené miesto, no nemôžete si dovoliť drahé cestovanie bežnými aerolíniami, zrejme si vyberiete niektorú z množstva menších a zdanlivo lacnejších leteckých spoločností, ktoré ponúkajú lety do rovnakej destinácie za zlomok ceny. Kde je teda háčik? Presne tu. Ak si totiž k zdanlivo nízkej cene za samotné miesto v lietadle pripočítate poplatky za batožinu, občerstvenie alebo poistenie, dostanete sa späť na cenu veľkých národných aerolínií a neušetríte takmer nič. Samozrejme, mnoho lacných leteckých spoločností ponúka aj skutočne lacné lety, no dostanete presne taký komfort, za aký si zaplatíte.

10. miesto – Náplň do tlačiarne

http://cartridgeteamuk.blogspot.sk/
cartridgeteamuk.sk

Nenechajte sa oklamať smiešne nízkymi cenami za domácu tlačiareň. Oveľa väčšiu sumu totiž zaplatíte za doplnky, ako je napríklad farebná náplň do tlačiarní, ktoré sú predražené do neuveriteľných rozmerov. Celé je to iba veľmi dobre premyslený trik, akým tieto spoločnosti vracajú stratu za predaj tlačiarní pod ich výrobnú cenu a dokonca na tom ešte zarobia. Cena farby, ktorú dostanete v jednej náplni, je až 2000-krát vyššia ako napríklad cena rovnakého objemu paliva do auta.

9. miesto – Značkové lieky

http://swns.com/news/shoppers-pay-up-to-ten-times-more-for-branded-cold-remedies-and-vitamins-than-virtually-identical-supermarket-own-brands-67932/
swns.com

Ak ste už niekedy boli v lekárni, určite vám dal váš lekárnik na výber medzi známym značkovým balením daného lieku od známej farmaceutickej firmy, ktorú poznáte z reklám, alebo jeho bežným, generickým balením z klasického chemického závodu. Mnoho ľudí si radšej vyberie známu značku, len aby si boli istí jeho účinkami (pretože to tak tvrdia v reklame) a vôbec im neprekáža, že cena takéhoto lieku je niekoľkonásobne vyššia, ako lieku v bežnom balení, ktorý je však po chemickej stránke úplne totožný s tým drahším! Zloženie liekov a obsah účinnej látky je totiž presne stanovený v zákone a všetky lieky, ktoré majú rovnaké použitie, teda fungujú úplne rovnako.

8. miesto – Zľavy v supermarketoch

http://thefinancetimes.co.uk/topic/Coke
thefinancetimes.co.uk

So zľavami typu „kúp dve a tretie máš zdarma“ alebo s klasickou redukciou ceny sa stretávame v supermarketoch snáď každý deň. Jedná sa však iba o jednoduchý psychologický trik, ktorý využívajú predajcovia na zvýšenie predajnosti určitého produktu bez toho, aby prerobili čo i len jediný cent. Dlhší čas pred takouto akciou totiž predajcovia nenápadne zvýšia cenu daného produktu o 30%, a keď si na túto vyššiu cenu ľudia zvyknú, z ničoho nič je tu akcia ako hrom, ktorá svieti na všetkých reklamných letákoch – ten istý produkt v 20% zľave a ľudia sa oň idú roztrhať. No nekúp to.

7. miesto – Členstvo v posilňovni

http://abcnews.go.com/topics/news/issues/american-psychological-association.htm
abcnews.go.com

Mnoho ľudí platí ohromné sumy za ročné členstvá v posilňovniach, pričom si myslia, 6e ich to aspoň bude motivovať k pravidelnému cvičeniu. V skutočnosti však väčšina ľudí nedokáže chodiť do posilňovne tak často, aby sa im vrátil ich počiatočný vklad, alebo tam po určitom čase prestanú chodiť úplne a nevyužijú ani časť z toho, za čo si zaplatili. Posilňovňa tak dostala štedrý dar od niekoho, kto k nim aj tak vôbec nechodí, a vy už svoje vyhodené peniaze nikdy neuvidíte.

6. miesto – Balená voda

https://www.reference.com/food/bottled-water-brands-use-fluoride-b52b37f75d4cc63
reference.com

V každej reklamnej kampani vidíte krásnu čistú prírodu, najlepšie niekde v horách, cez ktorú preteká kľukatý malý potôčik s kryštálovo čistou vodou a ak si kúpite vodu presne tejto značky, dostanete tento kúsok prírody aj do svojho domova. V skutočnosti však platíte iba za predraženú vodu z kohútika v niektorej z mnohých fabrík na balenie vody, ktorá v lepšom prípade aspoň prešla nejakým filtrovaním. Ak sa nad tým zamyslíte, voda z vášho domáceho kohútika je takmer zadarmo, môžete si o nej zistiť všetky potrebné informácie od vodárenskej spoločnosti a podlieha oveľa prísnejším reguláciám a testom na kvalitu, ako balená voda z obchodu.

5. miesto – Predĺžené poistenie

http://www.murrayins.com/insurance/
murrayins.com

Práve ste si kúpili nový kus nábytku alebo veľký, komplikovaný spotrebič, a keďže si chcete byť 100% istí, že vaša investícia nevzíde navnivoč, dokúpite si aj extra predĺženie záruky, najlepšie na 5 rokov. Samozrejme si však za takúto službu priplatíte – a to približne toľko, koľko by vás vyšla oprava, keby sa s vašim produktom naozaj niečo stalo. Reálne teda platíte za službu, ktorú s veľkou pravdepodobnosťou vôbec nepotrebujete, keďže aj 5 rokov je stále krátka doba, aby váš nový spotrebič prestal sám od seba fungovať, miesto toho, aby ste si peniaze ušetrili a dali ich opravárovi v prípade, keby sa so spotrebičom naozaj niečo stalo. Tomu sa hovorí vyhodiť peniaze do vzduchu.

4. miesto – Hotelový mini-bar

http://www.akcent-hotel.cz/cs/galerie/
akcent-hotel.cz

Zamestnanci v hoteli sú tí najúžasnejší ľudia, ktorí presne vedia, že keď sa vrátite na izbu po celom namáhavom dni v práci alebo po cestovaní, maximálne vyčerpaní a unavení, to, po čom najviac túžite, je miska chrumkavých orieškov s dobre vychladeným pivkom. Ak neodoláte pokušeniu a vezmete si tieto veci z mini-baru, ktorý je prepchatý sladkosťami, tak si môžete zagratulovať. Práve ste totiž naleteli na jeden z najväčších podvodov na Zemi. Všetky tieto produkty sú totiž predražené o stovky percent. Dobrú chuť!

3. miesto – Pukance v kine

https://www.flickr.com/photos/francisjimenezmeca/8774229826
flickr.com

Pukance a kino jednoducho patria k sebe už od úplných počiatkov kinematografie. Určite nechcete byť ten čudák, ktorý pri návšteve kina odmietne kúpiť sebe či svojej priateľke pukance za 5 eur, pričom však skutočná cena kukurice, ktorá sa spotrebovala na naplnenie jedného papierového vrecka pukancov, je sotva niekoľko centov. Svoje pukance by ste si preto mali poriadne vychutnávať, zaplatili ste za ne o niekoľko tisíc percent viac, než je ich skutočná cena. Dôvodom takto vysokej ceny je fakt, že samotné kiná nemajú z premietania filmov takmer žiadne príjmy, a jediné peniaze, ktoré majú, sú práve z predávania sladkostí a pukancov.

2. miesto – Žiletky na holenie

https://www.fasttech.com/product/1289102-gillette-fusion-proglide-power-refill-razor-5-blad
fasttech.com

Dostávame sa k najčastejšie kradnutým produktom v supermarketoch – až smiešne predražené holiace nástavce na žiletky. Už vopred môžete tušiť podvod, keď podobne, ako pri náplniach do tlačiarne sa samotný holiaci strojček predáva za úžasne nízku sumu, no keď sa pozriete do regálu s náhradnými nástavcami, idú vám vypadnúť oči z jamiek. Pukance alebo drobnosti v hotelových mini-baroch síce môžu byť predražené o stovky či tisíce percent, nástavce na holenie však bežne dosahujú až 5-krát také predraženie, pričom sa jedná iba o jednoduchú oceľovú čepeľ zasadenú do plastového rámu. Keďže sa však jedná o nutnosť, ktorú potrebuje každý civilizovaný človek k svojmu životu či práci, ľudia sú nútení si ich kupovať aj pri takejto cene a výrobcovia preto nemajú dôvod ju znižovať.

1. miesto – Žrebovacie lotérie

http://www.rd.com/advice/saving-money/13-things-lottery-winners/
rd.com

Vo všeobecnosti nazývané aj ako „daň z idiotov“ sa kupovanie žrebov do lotérie dá prirovnať k hádzaniu peňazí do ohňa, keďže si za nemalú sumu kupujete bezcenný kus papiera. Šanca na výhru je totiž taká malá, že máte väčšiu šancu na to, že vás niekto zabije pri ceste do stánku so žrebmi, než že vyhráte jackpot. Inými slovami teda platíte reálne peniaze iba za hrejivý pocit, že máte mizivú šancu niečo vyhrať. K tomu už snáď ani nie je čo dodať.

Chýba podľa vás v tomto rebríčku určitý produkt alebo služba? Dajte nám vedieť v komentári.

zdroj: babskeveci.sk, planetdolan.com

Zadajte Váš e-mail, a my Vám pošleme elektronickú knihu ZDARMA!


Komentáre

komentárov