Naozaj je kurkuma všeliek a pomáha pri chudnutí? Po prečítaní tohto článku v tom budete mať konečne jasno

Zuzana Fulopova Zdravie

Foto: publicdomainpictures.net

O pozitívnych účinkoch kurkumy sa toho popísalo už veľa. Túto zázračnú koreninu si v Indii pridávajú takmer do každého jedla a možno práve preto sú tam ľudia zdraví a dlhovekí. Mnohí tvrdia, že môže pomôcť pri rôznych bolestiach, zlepšiť imunitu, či dokonca pomáha pri chudnutí. A práve vďaka týmto tvrdeniam začala byť obľúbená aj u nás v Európe. Ale naozaj má pre naše telo pozitívne účinky?

pixabay

Kurkuma známa tiež ako indický šafran je korenie jasnej žltej až oranžovej farby. Jej liečebná sila spočíva v prírodnej látke curcurmin, vďaka čomu sa mnohí zhodujú, že pôsobí ako antioxidant, napomáha vylučovať toxíny z pečene, stimuluje odtok žlče a zároveň obnovuje bunky a normalizuje trávenie.  Zároveň by mala zmierňovať zápal v tele, znižovať cholesterol a hladinu cukru v krvi a podporovať mozgové kognitívne funkcie. Okrem toho mnohí tvrdia, že pravidelnou konzumáciou tejto koreniny predchádzate vzniku rakoviny a spomaľujete rast už vzniknutých nádorov. Ale naozaj sa dokázali jej pozitívne účinky?

pixabay

Žiadny odborník to nemôže tvrdiť s istotou, pretože všetky výskumy korenín sa robia na zvieratách, a preto to nemusí nevyhnutne znamenať, že výsledok bude rovnaký aj u ľudí. Rozhodne sa ale zistilo, že má protizápalový účinok, má množstvo dôležitých antioxidačných enzýmov, ktoré chránia pred voľnými radikálmi. Zároveň mnohí tvrdia, že kurkuma pomáha pri rôznych bolestiach.

Väčšina ľudí spája kurkumu s úľavou od bolesti a s protizápalovými vlastnosťami a literatúra tvrdenia podporuje,“ povedala odborníčka v oblasti chudnutia a fyziologička Charlie Seltzer pre womenshealthmag. Odborníčka v oblasti dermatológie Mona Gohara zase tvrdí, že kurkuma by mohla vďaka antioxidačným vlastnostiam vyrovnávať tón pleti a pomôcť pri zápalových procesoch kože, ako je akné a ružovka. Nikdy by však neodporúčala peeling kože s kurkumou, pretože by to mohlo spôsobiť škvrny na vašej pleti.

pixabay

Okrem toho môže kurkuma účinne pôsobiť ako prevencia proti vzniku Alzheimerovej choroby. Opiera sa o to fakt, že v Indii, kde je kurkuma bohatou súčasťou stravy, nenájdete toľko pacientov s Alzheimerovu chorobu, ako inde vo svete. „Je to jedna z mala zlúčenín, o ktorých sa zistilo, že zlepšuje neurotrofický faktor odvodený od mozgu, ktorý je spojený so zlepšením funkcie mozgu a nižším rizikom Alzheimerovej choroby,“ povedal doktor Firshein.

Dlhodobé štúdie však tento fakt nepotvrdili. Podľa ďalšej štúdie publikovanej vo Fytoterapeutickom výskume, u pacientov s depresiou, ktorí brali 1000 mg kurkumy denne, došlo po šiestych týždňoch k zlepšeniu stavu. Potvrdila sa tak teória, že kurkuma pomáha zlepšovať náladu. Doktor Selzer však upozorňuje na to, že u niektorých ľudí sa dostaví efekt až po dlhšom čase a navyše pri väčšej dávke kurkumy môžu nastať žalúdočné potiaže. Práve tu  sa mnohí odborníci zhodujú, že pozitívne účinky kurkumy by sa dostavili len ak by ste konzumovali dva a pol až päť čajových lyžičiek kurkumy denne. Preto je otázne, či by sme videli zlepšenie zdravia pri občasnom používaní tejto koreniny.

pixabay

Kurkuma by mohla mať pre naše telo pozitívne prínosy, ale stále nie je veľa výskumov na túto tému. Ak ale obľubujete chuť tejto koreniny a cítite sa dobre, pokojne si ju pridávajte do jedla, či nápojov. Rozhodne tým nič nepokazíte!

womenshealthmag.com
0
Komentovať (0)