Násobilka už nemusí byť strašiakom! Vďaka jednoduchému triku si ju vaše deti zapamätajú ihneď

Hyriaková Kristína
profimedia

Foto: Profimedia

Matematika je strašiakom pre mnohé deti. Spravidla sa to začína už veľmi skoro a s príchodom násobilky. Vtedy mnohé deti nedokážu pochopiť, že to budú musieť ovládať a že sa to musia naučiť naspamäť.

Článok pokračuje pod videom ↓

V tomto bode veľmi veľa detí začne matematiku neznášať a myslia si, že na to, aby vedeli dobre rátať, proste nemajú. Často však platí, že si jednoducho len nenašli správny systém, ako sa matematiku naučiť. Profesorka na Standfordskej univerzite, Jo Boaler na svojom blogu uviedla, že nikto sa nenarodil s tým, že nemá nadanie na matematiku či jazyky. V článku sa ďalej spomína aj to, že deťom by malo byť dovolené počas počítania používať prsty. Stalo sa vám niekedy, že vaše dieťa prišlo domov zo školy s tým, že mu na matematike učiteľka zakázala pomáhať si pri počítaní prstami?

Foto: unsplash

Počítanie na prstoch je v poriadku

Zaoberala sa tým aj štúdia vedcov Ilarie Bertelett a James R. Booth, ktorí analyzovali časť mozgu, ktorá zastupuje prsty. Zistili, že šudia vo svojom mozgu „vidia“ prsty, hoci ich práve nepoužívajú. Sme zvyknutí na to, že deti používajú prsty hlavne na prvom stupni. Podľa výskumov, čo viac ich používajú na prvom stupni, o to lepšie matematické výsledky neskôr dosahujú. Nie je teda správne, aby sme sa zbytočne snažili dieťa hneď odnaučiť od toho, aby pri počítaní používalo prsty.

Foto: unsplash

Deťom musíte pomôcť

Keď máte doma prváčika a vidíte, že mu matematika až tak nejde, snažte sa mu pomôcť tým, že pre neho vymyslíte účinné hry. Vo všeobecnosti sa deťom oveľa ľahšie ovláda matematika, keď si ju môžu premietnuť na rôzne predmety. Pri slovných úlohách môžete používať gumených medvedíkov a taktiež aj pri ľahkých matematických príkladoch. Skúste to na princípe: Keď máš päť gumených medvedíkov a dva ti zoberiem, koľko ti zostane? S tým, že danú úlohu vždy premietnite do reality. Deti sa často ľahšie učia princípy matematiky aj na fingovaných „nákupoch“ a pri hre na obchod. Matematika sa nachádza všade okolo vás a je dobré, keď ju umiestnite do bežného života. Vtedy sa stane bežná aj pre deti.

Foto: unsplash

Rozoznávanie tvarov

Ak chcete, aby sa vaše dieťa naučilo čo najlepšie rozoznávať tvary, dávajte mu rôzne úlohy. Skúste medzi kocky zamiešať jeden trojuholník či guľu a povedzte mu, aby vám z kopy vytiahlo, čo tam nepatrí. Zároveň môžete vyskúšať, aby roztriedilo predmety podľa tvaru na kôpky. Podobne to môžete využívať aj s farbami. Základ je, aby dieťa vedelo rozlíšiť, čo z hromady vecí do daného súboru nepatrí.

Foto: unsplash

Ako začať narábať s vyššími číslami?

Počítanie na prstoch začína byť problém vtedy, keď sa deti dostanú na vyššie čísla, spravidla viac ako 20, už zrazu nevedia, čo majú robiť. Kým sa naučia rátať spamäti, opäť je dobré používať guličky alebo gombíky, kde si môže daný počet vyjadriť. Veľmi dobré je aj klasické počítadlo, na ktoré už síce ľudia zabúdajú, stále je však veľmi účinné.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa I’m from Uzbekistan 💪👍 (@temurxoliqov_fors),

Čo s obávanou násobilkou?

 

View this post on Instagram

 

A post shared by نانا 娜娜 (@universal_carnival_) on

Je jasné, že najjednoduchšie riešenie, ktoré aplikujú učitelia a rodičia detí po celom svete, je naučiť sa celú násobilku naspamäť. Keď však potrebujete nejakú pomôcku, dobrá je aj Pytagorova tabuľka. Je to veľmi podobné ako s počítadlom, niekedy sa používala veľmi často, teraz sa už však na ňu takmer zabudlo. Je to jednoducho len súbor čísel, ktorý sa dal občas použiť aj ako ťahák. Aj vďaka nej si deti dokážu zanalyzovať vzťahy medzi jednotlivými číslami. Môžete si ju vyrobiť poľahky aj doma a uľahčiť tak deťom trápenie.

Názor učiteľky

Ako pre náš portál uviedla učiteľka na základnej škole Andrea, deti majú s matematikou neustále problém. Má však niekoľko overených postupov, ktoré sa jej osvedčili a deti si na ne rýchlo zvyknú. „Najlepšie je ukázať deťom viacero spôsobov, ako sa dá úloha alebo príklad vyriešiť a nechať ho, aby si samo zvolilo, podľa čoho sa mu dobre počíta a nenúti ho počítať inak. To sa mi zatiaľ osvedčilo. Čo sa týka pomôcok, najlepšie sú tie najbanálnejšie, napríklad počítať s vrchnáčikmi od fliaš alebo mám obaly od vajíčok, čo predstavuje jednu desiatku, a tak počítajú po desiatkach. Alebo mám stále v triede aj v pracovnom zošite číselnú os, kde si môžu pomôcť s počítaním.“

Ako je to s vami a s matematikou? Mali ste s ňou problém alebo vám to šlo samo?

 

Najnovšie články