Nazbierať a usušiť. Na šípky je ideálny čas, pripraviť z nich môžete čaj aj fantastický lekvár

Kristína Hagarová Zdravie

Foto: unsplash

Jeseň sa neodmysliteľne spája nielen so zmenami počasia a s typickými farbami, ale aj s určitými druhmi potravín. Nie sú to len gaštany, ale aj šípky, ktoré sú zdrojom vitamínov. Mnohí ľudia si to pre ich zbere ani neuvedomujú.

Práve od konca septembra do konca októbra je ten najideálnejší čas, kedy by ste si mohli tento liečivý zázrak nazbierať. Niektoré weby uvádzajú aj mesiac november, keď však prídu prvé mrazy, ich zber nie je vhodný, keď ich chcete sušiť. Ak ich však chcete zjesť, môžete. Keď sa chodíte prechádzať, určite máte pocit, že rastú kdekoľvek, určite by ste si ich teda mali nazbierať a vysušiť. Mnohí ľudia si z nich robia hlavne čaj a lekvár.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Malokarpatský Gazda (@malokarpatskygazda) on

Vitamín C

Na internete nájdete množstvo návodov, ako si ich pripraviť, no mali by ste vedieť, že šípky nie sú len chutné, ale zároveň aj veľmi zdravé. Šípkový čaj nemusíte piť len vtedy, keď vás skolí chrípka, sú dobré aj na prevenciu rôznych chorôb, napríklad tých infekčných. Obsahujú vitamíny B1, B2, K, P, karotén, ale v prvom rade vitamín C. Keď sa cítite počas jesene bez energie, práve tento čaj vás dokáže postaviť na nohy.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený LuV (@lucievony),

Kedy šípky nezbierať?

Keď chcete šípky zbierať, robte to vtedy, keď sú ešte tvrdé, čo sa týka farby tak oranžové až červené. Keď sú mäkké, už na spracovanie nie sú vhodné. Názory na to či je šípkový čaj vhodný pre tehotné ženy, sa na rôznych webových stránkach líšia, preto je vhodné prediskutovať to radšej priamo s lekárom. Všetky názory sa však zhodujú v tom, že šípky nemajú žiadne nežiaduce účinky.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Дмитрий Ядловский (@dymitr_yadlowski),

Na čo všetko sú vhodné?

Portál zdravie a štýl uvádza hneď niekoľko vecí, na ktoré sú šípky vhodné a čo všetko dokážu.

  • prečisťujú obličky
  • zlepšujú krvný obraz
  • posilnenie imunity
  • pôsobia antibakteriálne a antidepresívne
  • stimulovanie libida a potencie

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Mona (@gesunde_frische_luft),

Ako na sušenie?

Nezáleží na tom či si vyberiete sušičku ovocia alebo ich budete sušiť klasicky, no ak chcete udržať čo najviac vitamínu C, sušička je vhodná hlavne preto, aby ste udržali čo najviac vitamínu C. Skladovať by ste ich mali doma maximálne jeden rok, potom už strácajú vitamíny. Vhodné je, aby ste si každý rok obnovovali zásoby, veď to predsa nie je až také ťažké.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený some_emäntä (@some_emanta),

Niekedy deti chodievali bežne zbierať šípky zo škôlky alebo školy. Bola to tradícia, ktorú si mnohí ľudia počas jesene obľúbili. Je úžasné, že si môžete nazbierať svoju vlastnú vitamínovú bombu, takže na miesto toho, aby ste si čaje kupovali v lekárni, skúste si ho pripraviť sami.

TIP na lekvár:

Potrebovať budeme cca 1 kilogram rozpolených a očistených šípok. Poriadne ich poumývame. Potom umyté vložíme do plastovej nádoby a zalejeme vodou cca 3 cm nad šípkami aby bola ešte voda. Nechať takto postáť do ďalšieho dňa (mne takto stali 12 hodín) . Ráno preložiť do hrnca a dať variť, až kým nebudú mäkké.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Veronika Vasiľová Gondová (@veronikavg) on

Priebežne kontrolovať, premiešať aby neprihoreli. Potom som vzala ponorný mixér a celú masu vymixovala. Po vymixovaní prepasírovať cez sito. Znovu dať na sporák. Keď začnú vrieť, pridať 1 kg cukru (ja som dala menej, nakoľko som nechcela taký sladký), šťavu z 1 citróna a 1 džemko v pomerne 1:1. Nechať povrieť 10 minút. Potom už len ponalievať do pohárikov a sterilizovať, kým niesu viečka vriace.

0
Komentovať (0)