Zabudnite na BMI index! Toto je nový spôsob, ako si zmeriate telesný tuk a je to oveľa jednoduchšie


Najpoužívanejším spôsobom ako zistiť, či má človek nadváhu je Index telesnej hmotnosti, nazývaný aj BMI index, ktorý sa využíva po celom svete. Teraz však vedci prišli s novou metódou merania telesného tuku.

Nová vylepšená alternatíva sa volá Relatívny index tukovej hmotnosti, RFM a výskumníci sa dokonca nechali počuť, že je ešte presnejší ako BMI. Podľa nich potrebujete iba dva údaje a to mieru vášho pásu a výšku, takže nie je potrebných množstvo čísel, ako pri BMI.

Vedci tvrdia, že takýmto meraním získajú lepšiu predstavu o tom, či sa tuk v tele nachádza ešte v zdravej miere alebo už nie. Zároveň ide o spoľahlivejšiu, jednoduchšiu a lacnejšiu alternatívu bez použitia náročných výpočtov. Nová metóda už bola odskúšaná na niekoľkých pacientoch, čo vedcov utvrdilo v tom, že výsledky sú v poriadku a metóda tak zaručene funguje. Relatívna hodnota je lepším meradlom ako mnohé iné indexy na určenie množstva tuku v tele používané v medicíne či prírodných vedách, vrátane BMI indexu.

Čo je BMI index

Index telesnej hmotnosti označovaný ako BMI (z angl. Body Mass Index) bol navrhnutý belgickým matematikom, astronómom a štatistikom Adolfom Queteletom ešte v roku 1832. Mieru ohrozenia obezitou určuje ako pomer hmotnosti v kilogramoch a druhej mocniny výšky v metroch. Následne si na základne vypočítanej hodnoty musíte pozrieť v tabuľke, ako ste dopadli. Normálna hodnota BMI je medzi 18,5 a 25.

Odborníci vždy pripúšťali, že práve tento systém nie je dokonalý, nakoľko neberie do úvahy rodové rozdiely, svalovú hmotu a výsledky tak môžu byť skreslené hlavne pre deti a starších ľudí. BMI teda môže byť užitočným meradlom na sledovanie obezity, no potencionálne problémy súvisiace s hmotnosťou nepreukáže.

View this post on Instagram

Because BMI is simply a measure of your weight versus your height, it doesn't take into account where that weight comes from – lean tissue or fat. For this reason, you might have a normal "healthy" weight, according to your BMI, but still face health risks due to excess body fat. . .
While BMI might underestimate the risk for people with normal weight but high body fat, it can overestimate the risk for muscular, healthy people. Someone putting in serious time at the weight room might have a body weight that pushes their BMI into the "overweight" or "obese" category, even if they carry very little body fat — and therefore have a lower risk of obesity-related diseases than someone at the same weight with more fat tissue. . . . . . . .
#bodymassindex #bmi #overweight #obesity #weightloss #africahealthandwellness #inspiredbyyourhealth #cooking #healthyfood #protein #healthychoices #healthylifestyle #healthyliving #muscle #flexibledieting #nutrition #fitness #mealprep #iifym #cooking #fatloss #healthyrecipes #fitfood #recipe #macros #plantbased #motivation

A post shared by Africa Health and Wellness (@africahealthandwellness) on

Meranie pomocou RFM

Nová metóda Relatívneho merania tukovej hmotnosti spočíva v tom, že si zmeriate výšku a obvod pásu, a získané čísla vložíte do nasledujúceho vzorca:

Muži: 64 – (20 x výška / obvod pásu) = RFM

Ženy: 76 – (20 x výška / obvod pásu) = RFM

V USA sa merania testovali na 3 546 dospelých pacientoch a získané výsledky sa takmer presne zhodovali s meraniami vysoko technologického skenovania tela DXA, ktoré je považované za najpresnejšiu metódu merania telesného tkaniva, kostí, svalov a tukov.

Skvelou správou je, že pre výpočet RFM indexu potrebujete len meter a zvládnete to všetko za malú chvíľku bez veľkej námahy.

Keďže je nová metóda ešte stále v testovaní, vedci sa neustále snažia RFM skúšať na ďalších pacientoch, aby sa zabezpečila ich vyššia presnosť. Ak sa im to podarí, možno príde čas rozlúčiť sa s osvedčeným BMI indexom a na scénu príde nová RFM metóda.

Pozri aj: Dlho som dodržiavala rôzne diéty, no vôbec nefungovali. Až neskôr som zistila, že som robila túto jednu chybu

Lucy, sciencealert.com


Komentáre

komentárov