Novým hitom je diéta, pri ktorej môžete piť víno a jesť čokoládu. Schudnúť sa s ňou dá aj 45 kilogramov

Lucia Mužlová Zdravie

Foto: Instagram (deliciouslyella/dianemugemanyi)

Tento spôsob stravovania sa preslávil najmä vďaka speváčke Adele, ktorej sa počas roka podarilo schudnúť takmer 50 kilogramov. Ženy okamžite zaujímalo, ako tzv. sirtuínová diéta funguje. Dokonca pri nej môžete pohár vína aj čokoládu.

Adele však nie je jediná, ktorá prešla zmenou jedálnička. Rovnako ho dodržiava aj Pippa Middleton, sestra Kate MIddleton. Podľa štúdie je táto diéta založená na potravinách, ktoré obsahujú látky potrebné na to, aby sa vo vašom tele zastavil proces ukladania tukov. To ale diskutabilné, pretože ľudské telo a chemické procesy sú zložitejšie a komplexnejšie, aby sme mohli tvrdiť, že niektoré potraviny toto dokážu, no výhodou pre všetkých je určite fakt, že nebudete nový jedálniček považovať za diétu, nebudete pri ňom trpieť a ani mať chuť na sladké. Dovoliť si totiž môžete aj víno alebo čokoládu, čo je skvelé.

Foto: pexels

Prvýkrát sa táto diéta objavila v knihe Aidena Gogginsa a Glena Mattena s názvom The Sirtfood Diet. Základom je jedálniček postavený na potravinách, ktoré obsahujú tzv. sirtuín, druh bielkoviny, ktorá sa nachádza v rastlinnej strave. Prvé štúdie naznačujú, že napríklad hrozno a čučoriedky sirtuíny obsahujú a dokážu aktivovať gén, ktorý zabraňuje ukladaniu tukov a nemáme takú chuť do jedla.

3 týždne a 2 fázy

Celý jedálniček je rozdelený na tri týždne a má dve fázy. V prvej fáze by ste mali piť najmä zeleninové šťavy, resp. smoothies, ktoré obsahujú rukolu, kučeravý kel, petržlen, zeler, zelené jablko, citrónovú šťavu a zelený čas. Začína sa trochu prísne, 3-krát zelené smoothie a jedno bohatšie jedlo denne. Približne ide o 1 000 kalórií denne, čo je málo, no po 3 dňoch sa kalórie optimalizujú na 1 500. Vtedy by ste mali vypiť 2 šťavy a dve bohatšie jedlá.

Foto: pexels

Druhá fáza trvá 14 dní a je udržateľná. Počas týchto dní pijete už len jednu zelenú šťavu a máte 3 bohatšie a plnohodnotné jedlá denne. Po troch týždňoch už nie je stanovený žiadny prísny plán. Môžete pokračovať a jedno jedlo nahradiť šťavou, ideálne desiatu alebo olovrant a samozrejme, jedálniček by mal obsahovať potraviny, ktoré sú vhodné. Samozrejme, dôležité je aj cvičenie. To by malo byť pravidelné, aspoň 30 minút a 5-krát do týždňa, závisí aj od intenzity tréningu. Ktoré potraviny a jedlá sú vhodné?

Ideálne je zaradiť do jedálnička zeler, kuracie mäso, kapustu, tekvicu, quinou, pohánku a podobne. Za pár minút tak dokážete vyčarovať perfektné jedlo, napríklad na spôsob rizota. V kníhkupectvách alebo na internete už nájdete mnoho kníh a receptov, ktoré pri tejto diéte môžete striedať.

Pokiaľ ide o recept na dokonalú zelenú šťavu, vyskúšajte napríklad tento:

V smoothie mixéri si rozmixujeme kel, rukolu, petržlenovú vňať, 2 stonky stopkového zeleru, 1 cm zázvoru a polovicu zeleného jablka. Vyžmýkame trochu citróna a primiešať môžeme aj zelený čaj v prášku, prípadne maca prášok a podobne.

Ktoré potraviny sú súčasťou jedálnička?

Foto: piqsels

Ide o potraviny, zeleninu a ovocie, ktoré obsahujú tzv. sirtuíny a teda bielkoviny, ktoré sú typom rastlinných proteínov. Ide napríklad o:

  • datle
  • čučoriedky
  • kávu
  • kel
  • rukolu
  • petržlen
  • zeler
  • zelené jablko
  • sója
  • jahody
  • minimálne 85% čokoláda
  • kurkuma
  • vlašské orechy
  • kapary
  • cibuľa
  • ligurček
  • extra panenský olivový olej
  • pohánka
  • zelený čaj
  • červené víno
  • červené mäso
  • kuracie mäso
  • ryby

Čo z jedálnička vylúčiť:

  • sladkosti
  • múka
  • pridané cukry
  • umelé sladidlá
  • spracované potraviny
  • ostatný alkohol

Nevýhody sirtuínovej diéty

Foto: piqsels

Najväčšou nevýhodou je prijímanie malého množstva kalórii na začiatku. Ide síce len o 3 dni, no môžete počas nich pociťovať hlad. Dlhodobá udržateľnosť je teda otázna, no jedálniček nie je veľmi prísny, preto s touto diétou môžete mať úspech. Stravovanie je flexibilné a po 3 týždňoch nie je nič prikázané. Počas prvých dní môžu mať problém najmä muži, ktorí sú zvyknutí jesť viac. Rovnako môže dôjsť k strate svalovej hmoty. Aj preto je nevyhnutné počas tohto stravovania zachovať si pravidelný pohyb. Samozrejme, dbajte aj na prísun bielkovín.

Výhodou tejto diéty je, že potraviny, ktoré konzumujete obsahujú málo kalórií, no majú vysoký obsah živín, čo je na chudnutie to najlepšie. Ak máte osobného trénera, o diéte sa najskôr poraďte s ním, prípadne s výživovým poradcom.

womenshealthmag
0
Komentovať (0)

Dnes by ste nemali premeškať: