Obľúbený obchod s módou zatvára 1200 predajní po celom svete. Dotkne sa to aj Slovenska?

Hyriaková Kristína

Foto: Timahaowemi / CC BY-SA

Kvôli koronavírusu muselo množstvo predajcov zatvoriť svoje prevádzky. Neboli schopní to utiahnuť a tak niektorí museli od podnikania definitívne upustiť. Netýkalo sa to však len malých obchodov.

Článok pokračuje pod videom ↓

Obľúbený predajca odevov Zara zatvára po celom svete 1 200 obchodov. Snažia sa takýmto spôsobom zvýšiť online nakupovanie počas koronavírusu. Ako uvádza portál Guardian, zatvárajú hlavne menšie obchody. Podobne to teraz robia aj ďalšie obľúbené obchody ako Bershka, Pull & Bear a Massimo Dutti. Zatváranie prevádzok sa očakáva hlavne v Ázii a v Európe.

Počet zamestnancov sa nezníži

Inditex však uviedol, že počet zamestnancov sa znižovať nebude. Tí dostanú iné pracovné miesta, napríklad práve v prevádzkovaní online nákupov. Celkový počet obchodov sa po reorganizácii zníži zo 7 412 na 6 700, avšak zahŕňa to aj otvorenie nových prevádzok. V období medzi 1. februárom a 30. aprílom spoločnosť vykazovala pokles o 44 %, čo predstavovalo 3,3 miliardy eur. Štvrtina obchodov na celom svete zostala do 8. júna zatvorená.

Foto: Aurelijus Valeiša / CC BY

Online je slabou stránkou

Rast online tržieb však predstavoval slabú stránku predaja. Online predaj vzrástol v poslednom štvrťroku o 50 %, v apríli dokonca až o 95 %. Maloobchody s kamennými prevádzkami boli počas pandémie nútení prehodnotiť svoje zvyky a obchodné tradície, keďže očakávali výrazný pokles po dlhú dobu. Niektoré prevádzky sa rozhodli zatvoriť úplne a spôsobili tak kolaps a stratu stoviek pracovných miest. Utrpeli však nielen obchody, ale aj reštaurácie. Niektoré sa kvôli pandémii už znovu neotvoria a tisíce ľudí prišlo o prácu.

Konkurencia je veľká

Aj to je dôvod, prečo sa snaží väčšina prevádzok prejsť do online priestoru. Zara síce už internetový obchod prevádzkuje dávnejšie, avšak napríklad v Británii čelí veľkej výzve, pretože konkurentom jej je H&M a Asos. Práve preto sa snažia zlepšiť prácu v online priestore, zároveň sa však snažia nájsť spôsob, aby nikto nestratil svoju prácu. Predpokladá sa, že do roku 2022 bude online predaj predstavovať viac ako 25 % celkového predaja. V porovnaní s rokom 2019 predstavoval online predaj len 14 %.

Zakladateľ Inditexu, pod ktorý Zara patrí, Amancio Ortega, plánuje minúť 1 miliardu eur na zlepšenie online priestoru svojich prevádzok. Chce takto umožniť lepšiu integráciu s webovými stránkami, rýchlejšie dodanie a sledovanie produktov v reálnom čase. Čo sa týka zatvárania prevádzok na Slovensku, zatiaľ nemáme žiadnu informáciu, že by sa nás to malo dotknúť tiež.

Najnovšie články