Často som sa cítila unavená, trpela som migrénou a mala problémy s trávením. Odkedy som nasadila jednodňovú diétu, cítim sa ako vymenená!


Blíži sa jarné obdobie, ktoré je vhodné na očistenie organizmu. Vraví sa, že v tomto období je aj vhodné krátkodobo vynechať jedlo a piť iba tekutiny. Takýmto detoxom vraj zbavíme telo nahromadených škodlivých látok, predídeme mnohým chorobám a dokonca znížime svoj biologický vek. Čo je na tom pravdy?

pixabay.com

Už odpradávna mnohí dodržiavali pár dní či mesiacov v roku pôst. Či je to však naozaj v súlade so zdravím, nie je jednoznačné. Mnohí lekári obhajujú jednodňovú hladovku, avšak jej blahodárne účinky alebo škody sa nedajú presne definovať.

Jednodňová hladovka

Vedci sa domnievajú, že sme predispozične uspôsobení na hladovku. Už naši predkovia ju boli donútení nedobrovoľne dodržiavať tým, že museli chodiť na lov a nie každý deň sa im darilo. Takisto sa len nedávno stále dodržiavali kresťanské tradície, spojené s pravidelným pôstom.

pixabay.com

Dnes je už normálne, že máme každý deň dostatok jedla a dokonca jeme viac ako telo potrebuje. Keď chceme schudnúť, zvyčajne sa uchyľujeme k rôznym diétám, ktoré nie vždy sú aj v súlade s našim zdravým. Jednodňový pôst však môže pomôcť nielen k prečisteniu organizmu, ale aj k úbytku hmotnosti.

pixabay.com

Výskumom vplyvu hladovky na organizmus sa venoval známy profesor medicíny Mitsuo. Ako sa vyjadril Mitsuo: „Ak na konci každého týždňa budete držať jednodňovú hladovku, dosiahnete rýchly účinok. Po šiestich mesiacoch až roku sa budete cítiť silní a zdraví.“ Známy indický mysliteľ a politik Mahatma Gándhí bol tiež zástancom hladovky. „Potrebujem hlad, rovnako ako oči, otvára pohľad na duchovný svet,“ povedal Gándhí. Nielen Gándhí, ale aj taký Buddha, Ježiš Kristus, Mojžiš či Mohamed dodržiavali pôst.

pixabay.com

Výhody pôstu

zníženie cholesterolu a s tým spojené zbavenie sa nadbytočného tuku

posilnenie zdravia, najmä srdca a imunity

omladenie organizmu

odstránenie škodlivých látok z tela, prirodzený detox

zlepšenie metabolizmu

Ak budeme pravidelne každý týždeň dodržiavať jednodňový pôst, naučíme sa rozoznávať skutočnú potrebu jedla od naprogramovaného zvyku. Žalúdok sa nám zmenší na prirodzenú veľkosť, a tým pádom sa prestaneme prejedať. Samozrejme, aby sme docielili účinnosť pôstu, musíme dodržiavať určité pravidlá.

Pravidlá pôstu

pixabay.com

Jednodňový pôst je najlepšie začať ráno cez víkend, a skončiť do nasledujúceho rána. 3 dni pred pôstom obmedzte mäso, ryby a alkohol. Nasledujúci deň vylúčte orechy a strukoviny a deň pred pôstom jedzte iba zeleninu, ovocie, čerstvé šťavy a obilniny bez mlieka. Zároveň sa odporúča večer pred pôstom očistiť črevá klystírom. Ak začínate s hladovkou, zostaňte pre istotu doma, pretože môžete trpieť slabosťou, závratmi alebo bolesťou hlavy.

Počas tohto dňa by ste zároveň mali piť čo najviac čistej vody, a to aspoň dva litre. Vyhnite sa pitiu čaju alebo džúsov, práve voda napomáha rozpustiť škodlivé látky z tela. Povolené je len pridať do jedného litra vody citrónovú šťavu alebo prírodný med. Pomôže to obličkám zvládnuť zvýšené napätie pri očiste.

pixabay.com

Samozrejme, ako pri každej diéte, aj pri hladovke, postupujte postupne a sledujte svoje telo, ako na ňu reaguje. Nie je náhoda, že nemáte chuť na jedlo počas choroby. Telo si vyhradí všetky sily na boj s infekciou a nemusí sa zaoberať trávením. Nezabúdajte, že jednodňová hladovka je zameraná skôr na očistenie organizmu, zbavenie sa hmotnosti je len okrajová záležitosť. Ak chcete hlavne zhodiť kilogramy, nemali ste ostatné dni jesť nezdravé a ťažké jedlá. V takomto prípade si môžete skôr pôstom uškodiť.

Riziká jednodňového pôstu

pixabay.com

Napriek tomu, že takýto pôst má blahodárne účinky, exitujú aj riziká, ktoré by mal poznať každý, kto sa ho chystá dodržiavať. Tento pôst by ste nemali dodržiavať pokiaľ:

beriete lieky, ktoré sa majú užívať s jedlom

trpíte cukrovkou

ste tehotná

máte problémy s obličkami

máte choré srdce

pixabay.com

Akékoľvek hladovanie je na začiatku pre telo stresom, preto sa niektoré choroby, ktorými už trpíte, môžu zhoršiť. Je dôležité pochopiť, že dodržiavanie tohto pôstu vám nezabezpečí celoživotné zdravie, ale zníži riziko ochorení. V kombinácii so zdravou stravou a s fyzickým pohybom docielite, že sa budete cítiť a aj vyzerať dobre a vitálne. A to už za to stojí, čo poviete?

Pozri aj: Žiadne podpätky, náušnice ani roztrhané džínsy! Módni experti v roku 2018 prísne varujú pred nosením týchto vecí

Zuzu, takprosto.cc

horoskop-april

Viac článkov o zdraví nájdete TU.


Komentáre

komentárov