Príznaky nedostatku železa v tele

Mnohokrát sme si vedomí, že naše telo má nejakej látky nedostatok, avšak nevieme akej. Málokedy sa rozhodneme vyhľadať lekársku pomoc, spoliehame sa skôr na svoj inštinkt či rady od blízkych. Tento prehľad vám poradí, ako sa vyhnúť nedostatku železa a aké produkty je potrebné urýchlene zaradiť do jedálnička.

ze1
kitchenmag.ru

Železo – základný prvok, ktorý môžeme dostať iba zvonka. Železo je zároveň zodpovedné za mnoho primárnych funkcií nášho tela, ako je napríklad výroba a syntéza hemoglobínu a časť niektorých metabolických procesov, ktoré poskytujú telu potrebnú energiu pre správnu duševnú a fyzickú činnosť.

Železo sa vyskytuje v krvi a od jeho množstva závisí mnoho faktorov, ktoré sú pre naše zdravie dôležité. Ignorovaním potravín s vysokým obsahom železa alebo častým darovaním krvi bez náhrady železa môže vzniknúť takzvaná anémia z nedostatku železa.

Naše telo jasne ukazuje nedostatok železa v dôsledku rôznych nepríjemných porúch. Rovnako vyžaduje pozornosť aj ako produkt, ktorý by mal byť zahrnutý v našom jedálnom lístku, aby sme zostali v správnej kondícii.

Príznaky nedostatku železa

Celkový pokles imunity

Ak máte príliš často nádchu, tomuto bodu by ste mali venovať pozornosť. Bohužiaľ, toto môže byť nielen v dôsledku nedostatku vitamínu C. Nedostatok železa môže tvrdo zasiahnuť na náš imunitný systém, čo podkopáva obranyschopnosť organizmu.

Chronická únava

ze2
kitchenmag.ru

Organizmus, ktorý  trpí nedostatkom železa, má problémy prenosu kyslíka z pľúc do buniek. V dôsledku toho trpíme chronickou únavou, závratmi a migrénou. Konštantná apatia, zmätenosť a znížený výkon môže byť tiež následkom nedostatku železa.

Bledosť

Výnimočná bledosť je hlavným príznakom anémie z nedostatku železa. Môže sa jednať o všeobecný pokles počtu červených krviniek.

Problémy vlasov, kože a nechtov

ze3
kitchenmag.ru

Bledá koža môže ďalej spôsobiť lúpanie a suchosť kože. Vlasy sú krehké a môže dôjsť k ich vypadávaniu a dokonca aj predčasnému šediveniu.

Pokles v tréningovom procese

ze8
hghsuppliers.com

Množstvo železa v krvi ovplyvňuje celkovú odolnosť. Ak máte rutinné cvičenie a cítite závrat, rýchlo sa unavíte, nemusí to byť jednoduchá choroba, ale príznak nedostatku železa.

Bolesť svalov

Pri nedostatku železa telo začne extra využívať vlastné zásoby obsiahnuté v pečeni, kostnej dreni, a najmä – v svalovom tkanive. Takže ak vaše telo pri chôdzi alebo malej fyzickej námahe cíti podivnú únavu a bolesť svalov, začnite premýšľať o svojej strave a celkovom zdraví. To by mohlo signalizovať veľký nedostatok železa v tele.

Potraviny bohaté na železo

Repa

ze5
kitchenmag.ru

Repa, po cesnaku, stojí na druhom mieste medzi všetkými zeleninami, v obsahu železa.

K prevencii nedostatku železa, odporúčame zvýšiť pozornosť na recepty s repou: zelená pohánka s repou, cícerová polievka s repou alebo diétne pečenú cviklou s korením a bylinkami.

Fazuľa

Na obsiahnuté živiny vo fazuli je lepšie kombinovať ju so zeleninou a bylinkami, bohaté na vitamín C. Perfektné jedlo na dostatok železa môže byť napríklad fazuľový šalát s červenou cibuľou alebo fazuľový šalát s feniklom a zeleninová polievka so slaninou a šošovicou.

Mäso

ze6
kitchenmag.ru

Červené mäso, teda alebo hovädzie, je najbohatším zdrojom rýchlo využiteľného železa. Každý, kto ho je, vie, že na udržanie optimálneho množstva železa je najjednoduchšie zahryznúť sa do rôznych steakov a dusených pokrmov. Okrem toho je tu celý rad zaujímavých receptov: pikantné hovädzie mäso s pomarančovým džúsom, dusené mäso s olivami a slaninou, maďarský guláš a ešte oveľa, oveľa viac.

Pečeň

Pečeň, rovnako ako mäso, je bohatým zdrojom hemoglobínu. Dobre sa absorbuje v ľudskom tele a je známa pre svoj nízky obsah tuku. Ako tip na prípravu uvádzame: hovädzia pečeň s hubami a cibuľou alebo šalát s pečeňou, cesnakom a syrom.

Pohánka

Pohánka stimuluje krv, zvyšuje imunitný systém organizmu a zvyšuje celkovú odolnosť. Nezabudnite zaviesť pohánku do stravy, ktorá vám pomôže zbaviť sa možných problémov spôsobených nedostatkom železa. Pripravte si ju správne a nebuďte leniví vyskúšať rôzne nové recepty, napríklad pohánku s paradajkami, cesnakom a korením.

Šťava z granátového jablka

ze7
kitchenmag.ru

Mnoho pravidelných darcov pred a po darovaní krvi by malo vypiť pohár alebo dva šťavy z granátových jabĺk. Všetci asi viete, že je mnoho užitočných vlastností šťavy z granátového jablka, ale často sa zabúda, že tento nápoj tiež zvyšuje množstvo hemoglobínu v krvi bez zvýšenia obsahu cukru. Okrem toho, šťava z granátového jablka posilňuje imunitný systém, zlepšuje krvnú zrážanlivosť a napomáha správnej funkcii kardiovaskulárneho systému. Granátové jablko s červenou repou, čerstvá šťava alebo lákavé koktaily z granátového jablka a čučoriedok sú tou správnou voľbou pre váš organizmus.

zdroj: babskeveci.sk (Bianka), kitchenmag.ru

Zadajte Váš e-mail, a my Vám pošleme elektronickú knihu ZDARMA!

Viac článkov o zdraví nájdete TU.


Komentáre

komentárov