Táto bežná potravina, ktorú máte aj doma má jedinečné vlastnosti a je opäť v móde. Zaraďte ju do stravy a kilá pôjdu dole ako zázrakom!


Bežná potravina, s ktorou sa stretávame v obchodoch, k nám prišla z ďalekej Indie. Či už sa rozhodnete pre oranžovú, hnedočervenú, žltú, zelenú alebo čiernu šošovicu, robíte dobre. Šošovica nestojí takmer nič, no pre zdravie znamená veľmi veľa. Ak ste doteraz o jej účinkoch pochybovali, iste by ste mali zmeniť názor. Viete, ako si môžete touto strukovinou pomôcť?

pixabay.com

Šošovica je bohatým zdrojom vitamínov, minerálov a stopových prvkov. Žiaľ, zvyčajne po nej siahneme len v prípade, že chceme ušetriť. Toto zlato by sme však v kuchyni mali používať častejšie. Neobsahuje cholesterol, má zanedbateľné množstvo tuku, veľmi vysoký podiel bielkovín a telu dodá draslík, sodík, vlákninu, vápnik, horčík, železo, vitamíny A,B6 a D. Bohatá dávka látok tak dôležitých pre náš organizmus.

Zlepšuje funkciu srdca

Ak si doprajete šošovicu, váš kardiovaskulárny systém vám poďakuje. Šošovica totiž znižuje hladinu cholesterolu v krvi a navyše dokáže čistiť krvné cievy. Zníženie rizika kardiovaskulárnych chorôb je možné vďaka vysokému obsahu vlákniny v šošovici, čo potvrdzujú i štúdie. Draslík reguluje srdcové kontrakcie a horčík a kyselina listová sú zas nevyhnutné pre zdravé srdce a cievy.

pixabay.com

Bielkoviny nielen pre vegetariánov

Bielkoviny tvoria až štvrtinu živín, ktoré šošovica obsahuje. Má tretí najvyšší podiel bielkovín (26%) spomedzi všetkých rastlín, takže ju predbehne len konope a sójové bôby. Práve kvôli tomu je obľúbená najmä v Indii, kde väčšinu populácie tvoria vegetariáni. Ľudí, ktorí nejedia mäso, vďaka sacharidom zasýti, dodá energiu a poslúži ako zdroj veľmi potrebných bielkovín. Šošovica navyše telu dodá viac využiteľných aminokyselín ako rovnaké množstvo mäsa.

Zlepšuje trávenie

pixabay.com

Je pravda, že zo šošovice vás môže pekne „nafúknuť“, no to je len znamenie, že by ste ju mali jesť častejšie. Nedostatočný príjem strukovín nie je pre telo žiadnou výhrou, a ak to napravíte aj prostredníctvom jedál zo šošovice, telo si postupne viac zvykne. Vysoké množstvo vlákniny, ktorá pomáha najmä pri zápche, pretože podporuje činnosť čriev, je dôležité aj pre ľudí, ktorí chcú schudnúť.

Veľmi dôležitá pre ženy

Ak si chcete zachovať mladú a zdravú pleť a udržať reprodukčný systém vo forme, siahnite po šošovici. Kyselina listová, ktorú šošovica obsahuje je dôležitá aj v tehotenstve, pretože tehotným ženám pomáha s bezpečným donosením plodu a je dôležitá pre zdravý vývoj embrya. Vitamín B9 je tiež látkou, ktorá pomôže znižovať nežiadúce účinky menopauzy.

Regulácia cukru v krvi

Diabetici by si mali na šošovici pochutnať častejšie. Šošovica stabilizuje hladinu cukru v krvi a navyše znižuje riziko vzniku cievnej mozgovej príhody. Poteší aj ľudí, ktorých cukrovka netrápi. Stabilizáciou hladiny cukru šošovica znižuje chuť na sladké a potláča únavu. Chutná šošovicová polievka alebo prívarok vám preto urobí dobre.

pixabay.com

Na chudnutie i odvodňovanie

Jedlom zo šošovice prijmete množstvo bielkovín a vlákniny, tiež minerálov a vitamínov a poteší vás i informácia, že šošovica neobsahuje žiaden tuk. To všetko získate zo šošovice s relatívne nízkym obsahom kalórií. Šošovica zasýti na dlhý čas a dodá vám potrebnú energiu. Pomáha aj pri problémoch s obličkami a močovým mechúrom. Pôsobí odvodňujúco a pomáha redukovať hmotnosť.

Namiesto kávy?

Ak ste neustále unavení, dnes ste už vypili veľa kávy alebo ste si povedali, že si od kávy dáte pauzu, telu dodáte energiu vďaka šošovici. Práve vysoký obsah železa v šošovici pomáha schopnosti krviniek okysličovať organizmus, čo má za výsledok dodanie energie a potlačenie ospalosti. Šošovica zvyšuje výkon organizmu, ale aj mozgu a je skvelá na posilnenie činnosti nervov.

Šošovica pomáha aj ľuďom, ktorí majú slabý imunitný systém alebo sa zotavujú po operácii, pretože je doslova nabitá všetkými potrebnými živinami, minerálmi a vitamínmi. Ak trpíte anémiou alebo vás trápi prechladnutie, tiež by ste mali zvýšiť príjem šošovice.

pixabay.com

Pripravte si chutný šošovicový prívarok, polievku alebo ju využite do nátierky. Veľmi chutné sú i šaláty so šošovicou. Dôvody, prečo by ste po nej mali siahnuť čo najčastejšie, sú jasným dôkazom, že kúpa tejto potraviny sa skutočne oplatí.

Pozri aj: Nemáte peniaze? Ak robíte jednu z týchto 5 chýb, tak sa vám ani nečudujeme

zdroj: Jana, sovkusom.ru

Viac článkov o zdraví nájdete TU.


Komentáre

komentárov