Jeden z najužitočnejších druhov zeleniny na svete. Toto je dôvod, prečo by ste jej mali každý deň zjesť aspoň 100 gramov


Jar už kalendárne začala, a to znamená nielen príchod Veľkej noci, ale aj príchod sezóny špargle. Ak obľubujete túto vynikajúcu zeleninu rovnako ako my, potom vás tieto informácie budú určite zaujímať. Divoká špargľa sa kedysi vyskytovala na území starovekého Grécka a po kultivácii a šľachtení sa dostala do celej Európy. 

pixabay

Biela špargľa nemá rada slnečné lúče a preto je zelená špargľa viac heliofilná, a teda vyhľadáva slnečné svetlo. Keďže je zelená špargľa menej citlivá na vonkajšie podmienky, jej pestovanie je oveľa lacnejšie a rozšírenejšie.

pixabay

Čo sa týka vitamínov, špargľa obsahuje vitamíny skupiny B, provitamín A, E, C a PP. Obsahuje mikro aj makro prvky ako vápnik, draslík, síru, horčík, železo, fosfor, zinok a samozrejme antioxidanty. Má nízku kalorickú hodnotu a dobre sa trávi, čo sú vynikajúce vlastnosti zeleniny. 100 gramov špargle obsahuje len 22 kcal, a preto je vhodná aj ak dodržujete princípy zdravého stravovania.

Obsahuje 0,1 gramu tuku, 1,9 gramov bielkovín, 1,5 gramov vlákniny a 3,1 gramov sacharidov. Okrem iného, špargľa má aj pozitívny vplyv na chod a fungovanie čriev.

pixabay

Šťava zo špargle je vynikajúce diuretikum a teda navodzuje vylučovanie vody a elektrolytov v moči. Zmierňuje príznaky PMS (predmenštruačného syndrómu – pozn. redakcie) u žien a zmierňuje opuchy. Taktiež je dokázané, že bojuje s únavou a zlou náladou či podráždenosťou.

Všetky tehotné ženy by špargľu mali okamžite zaradiť do jedálnička. Zabraňuje zadržiavaniu vody v tele a dokonca pomáha predchádzať nízkej pôrodnej hmotnosti u bábätka.

pixabay

Kórejskí vedci najnovšie dokázali, že špargľa chráni pečeň pred toxínmi a skvele funguje na „opicu“. Ak trpíte poruchami močového mechúra, jej účinky určite oceníte. Nízky obsah kalórií robí zo špargle ideálnu zeleninu aj pre tých, ktorí trpia cukrovkou. Táto pochúťka totiž zlepšuje produkciu inzulínu.

pixabay

Nezabudnite si v obchode vybrať vždy čerstvú špargľu, ktorej hlavičky sú veľké a suché. Spodnú časť odrežte, hlavičky môžete pokojne konzumovať. Ak je potrebné, môžete si ju aj ošúpať. Špargľa sa ideálne hodí na raňajky spolu s vajíčkami, opečenou slaninkou a napríklad takou holandskou omáčkou. Uvariť z nej môžete aj polievku, pečená dobre poslúži ako príloha k mäsu, hodí sa k cestovinám alebo aj do zeleninových šalátov. Ak si neviete rady, ako ju pripraviť, podlejte ju bielym vínom, dochuťte soľou a korením, duste ju asi 5 minút a máte hotovo. Po správnosti by sa mala variť v hrnci s vodou, hlavičkami nahor a tak, aby neboli ponorené vo vode. Špargle preto zviažte a do hrnca postavte.

Pozri aj: Tento jedálniček sa ani nedá nazvať diétou! Dodržiavajte ho 3 dni a schudnite. Dodržiavajte ho 30 dní a uvidíte zázraky!

Lucia M.

Viac článkov o zdraví nájdete TU.


Komentáre

komentárov