TEST: Odpovedzte si úprimne na tieto rýchle 4 otázky. Výsledok vám ukáže, či trpíte syndrómom vyhorenia

Kristína Hagarová Zdravie
bolesť hlavy, vyhorenie

Foto: pixabay

Je normálne, keď sa človek občas cíti v práci vystresovaný a nešťastný. Ak to však prerastie do nechuti a cynizmu, ste vyčerpaný a otrávený, mali by ste s tým niečo robiť. Ak začnete svoju prácu nenávidieť, možno trpíte syndrómom vyhorenia. Podľa Sciencealert sa vyhorenie klasifikovalo ako problém, ktorý súvisí s riadením života.

Ako uvádza TASR, Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) syndróm vyhorenia považuje za „fenomén súvisiaci s prácou“ a nie za chorobu. Podľa agentúry AFP to oznámil hovorca Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO), ktorý takto spresnil vyhlásenia tejto organizácie, keď oznámila, že syndróm vyhorenia bol zaradený do najnovšej Medzinárodnej klasifikácie chorôb. Hovorca WHO uviedol, že vyhorenie sa nachádza v kategórii „Faktory ovplyvňujúce zdravotný stav“. Konkrétne to znamená, že syndróm vyhorenia nie je chápaný ako zmena zdravotného stavu, ale skôr „ako fenomén súvisiaci s prácou.“

Čím sa charakterizuje syndróm vyhorenia?

WHO uvádza, že syndróm vyhorenia je charakterizovaný tromi prvkami: pocitom vyčerpania, cynizmom alebo negativistickými pocitmi človeka vo vzťahu k práci a zníženou odbornou efektívnosťou. V registri WHO sa uvádza, že syndróm vyhorenia sa vzťahuje špecificky na javy súvisiace s prácou a nemal by sa používať na opis skutočností a skúseností zažitých v iných oblastiach života. Nová definícia syndrómu vyhorenia by mala byť výzvou hlavne pre zamestnávateľov, ktorí by si mali uvedomiť, čo spôsobuje chronický stres, ktorý nebol úspešne zvládnutý. Je to otázka bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Google Student Community, DITU (@gscditu),

Trpíte vyhorením?

Ak si myslíte, že trpíte syndrómom vyhorenia, mali by ste si položiť nasledujúce otázky.

  1. Požiadal vás niekto z blízkeho okolia, aby ste pracovali menej?
  2. Boli ste v posledných dňoch nahnevaný na svoju prácu, kolegov alebo klientov?
  3. Cítite sa vinne, že s priateľmi, s rodinou alebo so samým sebou netrávite dostatok času?
  4. Máte pocit, že ste oveľa emocionálnejší (napríklad začnete plakať, kričať, hnevať sa), ale nemáte na to poriadne žiadny dôvod?

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Kafoholicarke (@kafoholicarke),

Toto by ste mali robiť, keď ste „vyhoreli“

Ak ste na niektorú z týchto otázok odpovedali áno, asi je čas na zmenu. V prvom rade by ste sa však mali porozprávať so svojím riadiacim pracovníkom. Mnohé firmy majú v súčasnosti aj svojho vlastného psychológa, ktorý môže zamestnancom pomôcť. Dôležité je, aby ste to v prvom rade začali riešiť a zamysleli sa nad tým, ako s tým začať pracovať. S tým vám môže pomôcť práve psychológ.

Ohrození sú najmä tí, ktorí pracujú v službách

Všetci, ktorí pracujú s ľuďmi, majú potenciál trpieť syndrómom vyhorenia. To zahŕňa učiteľov, opatrovateľov, ale aj predavačov. Taktiež sú ohrození ľudia, ktorí pracujú pod veľkým stresom. Tí sú vystavení ešte väčšiemu riziku. Zahŕňa to policajtov, záchranárov, lekárov a zdravotné sestry. Ohrození sú aj právnici, ktorí často balansujú medzi súkromným a pracovným životom.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa PANELĖ (@panelemagazine),

Ak ste zistili, že sa syndróm vyhorenia týka aj vás, je jasné, že by ste sa mali zamerať v prvom rade na to, ako danú vec čo najlepšie a najefektívnejšie vyriešiť. Určite však svoje pocity nepodceňujte.

0
Komentovať (0)

Dnes by ste nemali premeškať: