Veríte, že zásnubný prsteň musí byť drahý a musí obsahovať diamant? Nechali ste sa oklamať reklamou


História zásnubných prsteňov siaha až do starovekého Ríma, kde ženy zvyčajne nosili prstene s malým kľúčikom. Tie však ešte neznamenali nič romantické, práve naopak, boli symbolom toho, že manželky sú vlastníctvom svojich manželov. Prvý prsteň s diamantom dal vyrobiť svojej budúcej manželke až Maximilián I. Habsburský v roku 1477. Ako sa odvtedy stali diamanty na zásnubnom prsteni nutnosťou?

Za všetkým stojí firma DeBeers, ktorá ako prvá začala vo veľkom ťažiť diamanty v Južnej Afrike. Zásnubné prstene s diamantom tvorili na začiatku 20. storočia 75% ich zisku, stále to však nebola výrazná čiastka. Po I. svetovej vojne sa diamanty nikomu nezdali ako potrebná investícia. Navyše, ako ukázal prieskum trhu, ktorý firma DeBeers v tomto období vyhotovila, väčšina žien o diamantový prsteň veľmi nestála. Ako dar k zásnubám chceli niečo viditeľnejšie a drahšie, čím sa mohli pochváliť, napríklad dom, auto či novú práčku.

A tak DeBeers začali s intenzívnou reklamou. Začali svoje diamantové šperky prepožičiavať celebritám, písali o nich články, uverejňovali reklamy v novinách. Diamanty sa dostali k aj najväčšej celebrite tých čias, Marilyn Monroe. Tá s 24 karátovým diamantom na krku naspievala svoju slávnu verziu piesne „Diamanty sú najlepším priateľom ženy“.

Okrem toho môže firma ďakovať aj svojej mladej copywrighterke, Frances Geretyovej. Práve tá v roku 1947 prišla so sloganom „Diamanty sú navždy“. Ten sa stal ústredným motívom kampane a odkazoval na čistotu a večnosť lásky. Len za necelé tri roky sa vďaka nemu predaj diamantov zvýšil o 50%.

Firma DeBeers onedlho vlastnila monopol na ťažbu diamantov, bohužiaľ však nie všetky ich obchody prebiehali legálne. Cenu diamantov zvyšovali aj tým, že ich ťažili v obrovskom množstve, reálne však predávali iba polovicu. Tým podporovali domnienku, že diamanty sú vzácne a ťažko dostupné.

Do konca 20.storočia DeBeers úplne ovládali trh s diamantmi. To sa zmenilo, keď sa začali ťažiť diamanty v Austrálii, Rusku či Kanade. Tie odmietli s firmou spolupracovať a s diamantmi obchodujú vo vlastnej réžii. DeBeers sú však bohužiaľ ešte stále vedúcou firmou na trhu s produktom, ktorý predávajú za oveľa väčšiu sumu, ako je jeho skutočná hodnota.

Skúste sa sami seba opýtať či poznáte niekoho, kto vlastní diamant. Potom sa opýtajte to isté o zafíre, smaragde či rubíne. Vidíte? Je síce pravda, že diamanty sú najtvrdším prírodným materiálom, inú špeciálnu vlastnosť ale nemajú. Dokonca nie sú ani zďaleka najdrahším drahokamom, aj tak sú však považované za najhodnotnejší symbol luxusu a čistoty. A to všetko iba vďaka jednej vydarenej reklame.

Pozri aj: Fialová je farbou luxusu. Toto je jednoduchý dôvod, prečo ju nenájdeme na žiadnej vlajke sveta


Komentáre

komentárov