Viete, koľko cukru je zdravé zjesť za 1 týždeň? Po prečítaní tohto článku v tom budete mať konečne jasno


Zvýšená konzumácia cukrov, tukovej zložky a mastných kyselín, málo pohybu a celkovo zlý životný štýl sú strašiakom súčasnej doby, ktorý sa podpisuje pod čoraz viac rozšírenú obezitu. Stačí pritom len vedieť koľko cukrov môžete počas dňa zjesť a tento problém sa vás vôbec nemusí týkať.

Základné pravidlo je vedieť, aký príjem cukrov je ešte v norme a aký už nie. V konzumácii by sme mali byť striedmejší a limitovať príjem cukrov na desať percent z celkového energetického príjmu. Ak teda skonzumujete za deň stravu s obsahom 2 000 kalórii, cukor by mal obsahovať asi 52 gramov, čo predstavuje 12 čajových lyžičiek, týždenne to vychádza na 364 gramov, teda 84 čajových lyžičiek.

Foto: pixabay.com

Niektoré organizácie sú však v týchto tvrdeniach opatrnejšie. Podľa American Heart Association (AHA) a Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO)  by ženy mali skonzumovať len 25 gramov cukru, čo je šesť čajových lyžičiek, týždenne to vychádza na 175 gramov (42 lyžičiek).

Treba si však uvedomiť, že cukor je prítomný v mnohých potravinách, ako je napríklad ovocie, zelenina, med, mlieko či strukoviny.  Taktiež treba vnímať pod cukrom aj iné druhy jednoduchých sacharidov, ako je hlavne glukóza, fruktóza, laktóza čiže mliečny cukor, ale dokonca aj maltóza, čo je cukor nachádzajúci sa v pive.

Ako si kontrolovať cukor v potravinách

I keď sa to môže spočiatku zdať zložité, vôbec to tak nie je. Väčšina potravín má už na obale označené kalorické hodnoty, podľa ktorých budete ihneď v obraze. Pri balených potravinách sa odporúča neskonzumovať viac ako 10 g cukru na porciu.

Čo sa týka ovocia, ideálne sú dve šálky za deň. Stále ale platí pravidlo, že nemali by ste prekročiť celkovú dennú dávku 25 gramov cukru.

Foto: pixabay.com

Mliečne výrobky

Cukor je v mlieku, nazývaný tiež laktóza, prirodzene sa vyskytujúci, preto nemajte strach pri pohľade na uvádzané hodnoty. V tele sa štiepi na glukózu a galaktózu, pričom vôbec neobsahuje fruktózu. Pri výpočte preto musíte ignorovať prvých 4,7 gramu cukru na 100 ml a až hodnota nad touto hranicou, znamená pridaný cukor.

Foto: pixabay.com

Zoberme si napríklad mliečny nápoj, ktorý obsahuje 13 g na 100 ml. Podľa vyššie spomínanej pomôcky vieme, že po odpočítaní počiatočnej hodnoty 4,7 g, predstavuje pridaný cukor 8,3 g na 100 ml. Ak by ste toto číslo chceli premeniť na čajové lyžičky, musíme vydeliť hodnotu 8,3 g číslom 4,2 (toľko váži jedna čajová lyžička cukru). Následne zistíme, že mliečny nápoj obsahuje 1,9 čajovej lyžičky pridaného cukru.

Najmenej laktózy spomedzi mliečnych výrobkoch obsahujú tvrdé syry a maslo.

Pozri aj: Fitness tréneri odporúčajú: toto je 10 TOP cvičení, s ktorými ide chudnutie samo. Prvé výsledky už po dvoch týždňoch!

Lucy, womenshealthmag.com

Viac článkov o zdraví nájdete TU.


Komentáre

komentárov