Zabudnite na cestoviny a ryžu! Tieto potraviny treba mať doma v karanténe, hovorí výživová poradkyňa

Lucia Mužlová Zdravie

Foto: redakcia Babské veci

V dnešných dňoch sa zrejme každý z nás zamýšľa nad tým, aké potraviny si domov nakúpiť, čo variť, ako ostať zdravý a zlepšiť si imunitu. Dôležité je zachovať si chladnú hlavu a nevykupovať zásoby cestovín, múky, droždia a podobne.

Panickému nakupovaniu sa nevyhla žiadna krajina. Ako prvé zmizli dezinfekčné mydlá, prostriedky na čistenie a toaletný papier. Následne začali byť prázdnejšie aj regále s múkou, ryžou a cestovinami. Pokiaľ vyznávate zdravý životný štýl a chcete sa aj v čase karantény udržať vo svojom móde, ponúkame rady. Na názor sme sa opýtali výživovej poradkyne Mgr. Lucie Kováčikovej.

Foto: archív Lucia Kováčiková

Aké potraviny nakupujeme zbytočne?

„Určite je to v prvom rade alkohol,“ hovorí Lucia Kováčiková. Znižuje imunitu a samozrejme, človek, ktorý má v krvi alkohol okamžite stráca obozretnosť, zvyšuje sa kontakt a tým znižujeme ochranu svoju, aj ľudí okolo nás. Z nákupného košíka by ste mali vyhodiť aj polotovary, veľké množstvá cukru, ktoré naše telo aj tak nemá šancu v nečinnom režime spotrebovať a napríklad aj citrusy, ktoré sú svieže a naše telo ochladzujú.

Neodporúčame ani veľké zásoby múky či cestovín. Sú to zbytočné sacharidy, ktoré sa v konečnom dôsledku premieňajú na tukové zásoby. Vyhnúť by ste sa mali aj vyprážaným jedlám a všetkým príliš „tučným“ a vysoko kalorickým jedlám. Nehovoríme, že nemať niečo z toho doma je zlé, no sústrediť by ste sa mali najmä na čerstvé potraviny, tieto ostatné si dať len občas.

Ktoré potraviny by sme mali mať doma?

„Určite je dôležité zamerať sa na vyšší príjem čerstvej zeleniny a ovocia. Zeleninu si čerstvú nakrájajme pokojne ku každému hlavnému jedlu, vhodná je aj na olovrant či desiatu ako niečo na chrumkanie. Aj naše staré mamy vedeli, že kapusta je liekom na všetko. Zaraďte ju do jedálnička spolu so šťavou a máte skvelý zdroj vitamínov.“

Foto: pexels

Veľmi dôležitým bodom je dostatočný príjem tekutín. Čistá voda je základ, ak máte radi čaj a je to váš rituál, pokojne si ho doprajte jeden alebo dvakrát za deň. Skúste sáčky vymeniť za sušené byliny a plody. Rovnako je to s kávou, doprajte si, no ideálne čistú čiernu, bez mlieka a cukru.

Ak poznáte základné pravidlá zdravého životného štýlu, tieto potraviny doma zrejme máte. Možno však ešte niečo doplníte:

  • čerstvá zelenina a ovocie
  • rakytník ako čistý zdroj vitamínu C
  • šípky (čaj zo sušených plodov)
  • orechy ako zdroj zdravých tukov (nie arašidy)
  • chren a zázvor, ktoré posilňujú obranyschopnosť organizmu
  • koreniny ako škorica, kurkuma, chilli
  • semená ako zdroj potrebný na imunitu črevnej mikroflóry ale aj vitamínov a antioxidantov
  • med a všetky včelie produkty
  • akékoľvek strukoviny
  • cesnak kvôli protizápalovým účinkom
  • cibuľa, ktorá posilňuje imunitu, znižuje zápaly
  • ryby namiesto klasického mäsa ako zdroj omega3mastných kyselín
  • kyslé mliečne produkty ako kefír a bryndza, obsahujú živé kultúry a podporujú zdravú mikroflóru

Čo ďalej na zlepšenie imunity?

Foto: pexels

Malé kroky sú lepšie ako žiadne. Do jedálnička skúste zaradiť čo najviac čerstvej zeleniny a ovocia. Vyberajte si ovocie najmä zo slovenska, ideálne sú napríklad lesné plody, ktoré obsahujú menej cukru a sú nášmu telu bližšie. Dobrý štart sú aj studené sprchy na ráno, ktoré vás dokonale prebudia.

Cvičte a hýbte sa každý deň. Kedy inokedy sa naučiť pózy z jógy ak nie teraz? Nájdite si videá, podľa ktorých si doma zacvičíte aj bez činiek a závaží. Ak máte možnosť, cvičte na čerstvom vzduchu v záhrade. Absolvujte prechádzky v lese mimo ľudí, prípadne choďte behať niekam, kde budete väčšinu času sami.

Foto: pexels

Vitamín D je v týchto dňoch mimoriadne dôležitý, no ako ho do tela dostať, keď máme byť doma? Jednoducho. Vybehnite na balkón, do záhrady, otvorte si okno, keď vám bude svietiť slnko do bytu. Aj tu platí, že aj pár minút je lepších ako nič. Vypite si obľúbenú kávu alebo čaj, na chvíľu vypnite a slnte sa.

Spánok a pokoj sú dnes veci, ktoré si môžeme konečne dopriať. Ak máte možnosť, meditujte alebo len od všetkého na chvíľu vypnite a kontrolovane dýchajte. Spánok by mal byť ničím nerušený, preto si na noc vypínajte všetky elektronické zariadenia a pred spaním už nečítajte žiadne zlé správy na internete. Siahnite radšej po knihe, snažte sa myseľ udržiavať pokojnú.

Tip na zázvorové shoty

Foto: pixabay

Nie len počas karantény a koronavírusu, ale aj v bežnom živote, keď si chcete zlepšiť imunitu alebo predchádzať nádcham, chrípkam a angínam. Skvelý recept na zázvorové shoty, ktoré môžete vyskúšať.

Budeme potrebovať:

  • čerstvý zázvor
  • 1/4 ČL kurkumy
  • čerstvo mleté čierne korenie

Postup:

  • Zázvor si očistíme a rozmixujeme alebo nastrúhame a prepasírujeme. Pridáme kurkumu a medzi prsty aj čierne korenie. Premiešame a skonzumujeme. Ideálne ráno nalačno pred raňajkami a keď máme pocit, že na nás niečo lezie, dáme si aj 3-krát denne, vždy pred jedlom.
0
Komentovať (0)

Dnes by ste nemali premeškať: