Žiadne váženie podľa tabuľky ani BMI index. Toto je 9 čísel, ktoré povedia, akí zdraví v skutočnosti ste


Ľudia riešia svoju váhu vždy. Akonáhle sa vyskytne zdravotný problém, veľa z nás ho pripisuje práve hmotnosti. Vaše zdravie naozaj vytvára určité opatrenia voči chorobám, ktoré registrovala aj dietologička Malina Linkas Malkani, tvorkyňa životného štýlu nazývaného tiež biomarker. Prinášame vám 9 znakov, podľa ktorých si môžete lepšie predstaviť ako je na tom vaše zdravie. 

#1 Obvod pása


Foto: unsplash

Odborníci na zdravie hovoria, že merajú svojim pacientom obvod pása a tak vedia zistiť ako na tom ich pacient je. Číslo, ktoré vyjde je užitočné pri posudzovaní vážnosti choroby ako je napríklad mŕtvica, alebo srdcové choroby, či poruchy spánku. „Viscerálny tuk je oveľa presnejším prediktorom rizika ochorenia súvisiaceho s obezitou ako celkový telesný tuk,“ povedala Malkani.

#2 Správny pitný režim

Foto: unsplash

Odborníčka prísne vyzýva všetkých, aby pili čo najviac vody. Domnieva sa, že mnoho ľudí si nie je vedomých, koľko vody ich telo potrebuje. „Zostať hydratovaný je nevyhnutné pre naše celkové zdravie. Aj keď je to mylná predstava, že každý vypije 4 litre vody za deň,“ povedala. „Veľa faktorov spočíva v tom, koľko vody človek potrebuje na to, aby zostal hydratovaný, aký je jeho vek, pohlavie, úroveň aktivity a podnebie v ktorom žije, a preto predtým než svojim klientom odporučíte množstvo vody, na ktoré by sa mali zamerať za deň, odporúčam, aby ste overili ich moč, povedala Malkini. Taktiež tvrdí, že farba moču by mala byť bledožltá a pokiaľ je farba tmavšia, je to znak, že nepijete dostatok vody.

#3 Krvný tlak

Foto: unsplash

Odborníci hovoria, že práve krvný tlak je jedným zo znakov, ktorých by ste sa mali držať, ak si chcete udržať svoje zdravie v dobrej forme. Veľmi vážnou komplikáciou, ktorá môže vzniknúť, je ateroskleróza, ktorá vzniká práve keď je hypertenzia nekontrolovaná. V podstate veľmi vysoký krvný tlak môže prispieť k poškodeniu dôležitých ciev vo vašom tele. Vysoký krvný tlak môže zvýšiť riziko srdcového infarktu alebo mozgovej príhody. Je prezývaný tiež ako „tichý vrah“ a podľa American Heart Association (AHA) nemusí mať zjavné príznaky.  American Heart Association odporúča aby človek starší ako 20 rokov šiel k lekárovi a nechal si zmerať tlak aspoň raz ročne. Zaberie vám to pár minút času no život vám to môže predĺžiť o niekoľko rokov.

#4 Zelenina

Foto: unsplash

Podľa Harvardskej lekárskej univerzity spôsobujú vysoko glykemické potraviny rýchle prírastky krvného cukru. Niektoré výskumy naopak tvrdia, že vysoko glykemické diéty môžu zvýšiť riziko cukrovky 2. typu alebo srdcového ochorenia, zatiaľ čo nízka glykemická strava môže pomôcť pri chudnutí„Vo všeobecnosti platí, že čím viac ovocia a zeleniny denne zjete, obzvlášť neškrobovú zeleninu, tým lepšie pre vaše celkové zdravie, pretože ovocie a zelenina sú živiny, čo znamená, že na jednu kalóriu poskytujú veľa zdravých mikroživín ako sú vitamíny a minerály,“ vysvetľujú odborníci.

#5 Hladina cholesterolu

Foto: unsplash

Lekári sú nešťastní z toho, ako ľudia ignorujú svoj cholesterol. Vo všeobecnosti, ak máte 20 rokov a viac, hladina cholesterolu by mala byť kontrolovaná lekárom aspoň raz za päť rokov. Ak však máte iné zdravotné problémy, malo by byť toto číslo kontrolované oveľa častejšie. Vysoké číslo môže znamenať väčšie riziko srdcových ochorení.

#6 Hladina cukru v krvi

Foto: unsplash

Test hladiny glukózy v plazme (FPG), ktorý sa absolvuje nalačno, meria množstvo glukózy v krvi. Je to jeden zo spôsobov, ako lekári dokážu určiť diabetes teda cukrovku. Pri každom jedle, ktoré konzumujete sa vám hladina cukru zvýši. Vaše bunky však majú schopnosť cukor z krvného obehu odobrať a použiť ho na energiu, ale len s pomocou inzulínu, ktorý produkuje pankreas. Pri cukrovke sa nedokáže tvoriť dostatočné množstvo inzulínu a preto zostáva veľa cukru v krvnom obehu. Časom preto môže dôjsť k poškodeniu očí, obličiek, nervov alebo srdca. Ľudia s normálnou hladinou glukózy by mali byť testovaní asi každé tri roky. Ľudia, ktorí majú nadváhu alebo iné zdravotné problémy, by mali byť testovaní častejšie.

#7 Pohyb

Foto: unsplash

Fyzická aktivita je veľmi dôležitá nie len pre fyzické, ale aj pre psychické zdravie. Napríklad ak si začnete počítať kroky, bude to vašu myseľ motivovať aby ste prešli ešte viac. Odborníci odporúčajú zaradiť pohyb do každého jedného dňa. Štúdia našla spojenie medzi aktivitou trvajúcou najmenej 30 minút denne a so znížením rizika predčasnej smrti. Nie je stanovené, kto má urobiť koľko krokov. Dobrým znakom je, keď sa začnete pri kráčaní potiť.

#8 Alkohol

Foto: unsplash

Každý vie o tom, že alkohol škodí nášmu zdraviu. Kedy ho však je už naozaj priveľa?

V USA je nadmerné pitie definované ako:

  • Štyri a viac nápojov počas jednej príležitosti u žien
  • Päť a viac nápojov počas jednej príležitosti u mužov
  • 8 alebo viac nápojov týždenne pre ženy
  • 15 alebo viac nápojov týždenne pre mužov

Alkohol môže spôsobiť krátkodobé problémy ako sú napríklad zranenia, otrava alkoholom alebo sexuálne násilie. Avšak dlhodobé užívanie alkoholu môže spôsobiť aj väčšie problémy, z ktorých už bude ťažšie sa dostávať. Môže viesť k mnohým druhom rakovín, srdcových ochorení, vysokému krvnému tlaku, ochoreniu pečene alebo problémom s pamäťou.

#9 Spánok

Foto: unsplash

Odborníci odporúčajú denne 8-9 hodín spánku. Národná nadácia pre spánok však odporúča 7-9 hodín spánku pre osoby staršie ako 18 rokov. Ak ste schopní dosiahnuť toto množstvo spánku, znížite riziko viacerých chronických ochorení. Deprivácia spánku súvisí s hypertenziou, cukrovkou a dokonca s ochorením srdca. V jednej štúdii nedostatok spánku zvýšil riziko srdcového infarktu a mozgovej príhody o rovnaké množstvo ako fajčenie.

Existuje veľmi veľa rád nato, ako si udržať svoje zdravie. Nie každá rada však naozaj stojí zato. Nezabudnite vždy všetko konzultovať s lekárom aby ste si ešte viac neuškodili.

Pozri aj: Fotografie opustených detí PRED a PO adopcii s vami zamávajú. Takto to vyzerá, keď nájdu milujúcu rodinu

Gabriela, thisisinsider


Komentáre

komentárov