Ženy pri sporáku v nich už neuvidíte. Reklamám, v ktorých sú ženy neustále ponižované odzvonilo

reklama

Foto: pixabay

Búranie stereotypov dostáva úplne iný rozmer. Ako informuje TASR a aj svetové médiá, najnovšie sa Veľká Británia rozhodla, že bude proti rodovým stereotypom bojovať zákazom reklám. Podľa niektorých štúdií je to dôležité v prvom rade preto, lebo takéto reklamy obmedzujú potenciál.

Dané reklamy sú často orientované na nevhodné vykresľovanie žien a ich zobrazovanie v stereotypných situáciách. Takými môžu byť napríklad, keď nevie zaparkovať auto, zobrazovanie čerstvých mamičiek, ktoré sa viac starajú o svoj výzor alebo či majú uprataný dom, namiesto svojho psychického stavu. Taktiež sú to reklamy, ktoré zobrazujú ženy iba v stereotypných úlohách, ako je napríklad varenie, umývanie riadu a mužov ako neschopných vykonať domáce práce.


Rodové stereotypy obmedzujú potenciál

Britská rada pre reklamu (ASA) vo Veľkej Británii uviedla, že práve takéto kruté stereotypy môžu ovplyvňovať voľby, možnosti, obmedzovať ambície detí a mladých ľudí. Okrem toho budú zakázané reklamy, ktoré môžu vyvolať pohoršenie alebo spôsobiť ujmu. Generálny riaditeľ ASA Guy Parker ďalej vysvetľuje: „Naše dôkazy ukazujú, ako môžu ubližovať rodové stereotypy v reklamách… Jednoducho, zistili sme, že časom môžu hrať významnú úlohu v obmedzovaní ľudského potenciálu.“ Podľa mnohých výskumov sa ozývali hlavne rodičia, ktorí tvrdili, že budovanie týchto stereotypov začína už od útleho veku dieťaťa.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Eli Rezkallah (@elirezkallah),

Stereotypy začínajú už v detstve

Jedna z reklám, ktoré do takýchto pozícii stavia už deti, spravila napríklad formula. Tá zobrazuje dievčatko, ako vyrastá a stáva sa z nej balerína a chlapčeka ako stavebného inžiniera. Rodičia sú z niečoho takéhoto znechutení a nepáči sa im, že jednoducho nezobrazuje reálny život.

Všetky reklamy zakázané nebudú

ASA však nezakáže všetky stereotypné reklamy, len také, ktoré spôsobujú pohoršenie a môžu „ublížiť“. Teda napríklad zobrazenie ženy, ako nakupuje a muža, ako pracuje vonku je znesiteľné. Reklamy však bude bližšie monitorovať a všetko si pozorne všímať.

Keď „ženskú úlohu“ preberú muži

Za zmienku stojí aj 31-ročný umelec Eli Rezkallah, ktorý vyjadril svoj názor na rodové stereotypy a zo starých reklamných plagátov vytvoril niečo originálne. Zamenil pohlavie na fotkách. V starých reklamných plagátoch, ktoré boli voči ženám naozaj kruté, teda zrazu vystupujú muži.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Eli Rezkallah (@elirezkallah),

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Eli Rezkallah (@elirezkallah),

Rodových stereotypov sa pravdepodobne nikdy celkom nezbavíme, no môžeme byť vďačný aspoň za malý pokrok, ktorý rozhodnutie ASA predstavuje. Zostáva len dúfať, že sa ich časom zbavíme úplne.

0
Komentovať (0)