Chcete žiť dlhšie? Zohýnajte sa častejšie!


zdravom tele zdravý duch. Aspoň tak sa hovorí. Indíciou v tomto smere by nám mal byť tzv. psoas sval. Ľudovo nazývaný aj sval duše. Pripadá vám to ako mágia? V žiadnom prípade. Ide o reálny sval, o ktorom však len málo ľudí naozaj vie.

pixabay.com

Psoas, alebo štvorhlavý driekový sval, je sval, ktorý má za úlohu stabilizovať trup. Je to orgán vnímania, ktorý tvorí spojivové tkanivo a stelesňuje náš najhlbší pud pre prežitie. Okrem toho je zodpovedný za našu túžbu rozvíjať sa a byť čoraz lepšími. Je dôležitý nielen pre správne držanie tela, ale aj pre celkové zdravie, vitalitu a emocionálnu stabilitu. Však ste ani netušili, že takéto niečo vás drží pohromade? A to doslova!

wikipedia.org

Drží nás vzpriamených

Psoas je najhlbší sval ľudského tela a vplýva nielen na rovnováhu kostry, ale aj na silu a flexibilitu nášho tela, mobilitu kĺbov, rozsah pohybového aparátu, a aj fungovanie orgánov. Rastie z bokov chrbtice a odtiaľ sa ťahá smerom domu cez brušnú dutinu, prechádza panvou a napája sa na stehennú kosť. Je to jediný sval v ľudskom tele, ktorý spája chrbticu s nohami. Najviac ho využívame pri kráčaní, pretože nás udržuje vzpriamených. Bez neho by sme sa takpovediac ohýbali.

wikipedia.org

Psoas stabilizuje chrbticu a vytvára v brušnej dutine povestný mušľovitý priestor, v ktorom sa ukrývajú naše orgány. Tým, že je napojený aj na bránicu, má na svedomí napríklad aj to, ako dýchame a kedy a ako sa zľakneme.

Ničí ho doba

Psoas neničíme priamo my sami, ale skôr doba, ktorá nás núti byť neustále pod stresom, podávať výkony, ponáhľať sa a nedopriať si dostatok času na odpočinok alebo nami vybrané aktivity. Psoas sa nazývaj aj „duševným svalom“. Je to preto, že okrem fyzických záležitostí súvisí aj s prenosom informácií a najmä emócií do mozgu. Vedci dokázali, že ľudia, ktorí sa viac hrbili a nesledovali si držanie tela, trpeli depresiami, náladovosťou, melanchóliou či jednoducho boli nervóznejší.

Aby ste zabránili možným komplikáciám, ktoré sa samozrejme nemusia prejaviť v mladosti, mali by ste denne urobiť 150-200 zhybov. Konkrétne teda toľkokrát sa zohnúť. Túto metódu začali praktizovať ešte dávnejšie tibetskí mnísi po tom, čo sa o dôležitej funkcii psoasu dozvedeli. Pravidelným cvičením dokázali to, čo niekedy nedokážu ani moderné výskumy a síce, že telo sa zregenerovalo a ľudia sa mali lepšie a žili dlhšie. Prestali zdravotné komplikácie, prestali bolesti chrbtice. Tibetskí mnísi dokázali sedieť celé hodiny v tureckom sede s prekríženými nohami a nič ich nebolelo.  Výsledok ich jednoduchého výskumu, ktorým nechceli nikomu nič dokazovať, len si polepšiť pri tom, čo denne robili, bolo zistenie, že čím viac sa denne ohýbame, tým dlhšie žijeme a tým je naše telo vrátane vnútorných orgánov vitálnejšie.

pixabay.com

V bežnej praxí však celkom stačí obyčajná gymnastika. Spravte si po príchode z práce domov chvíľku pre seba a zohnite sa hore-dole aspoň 30 krát. Uvidíte, ako sa po týždni budete cítiť lepšie a možno si vaše telo samo vypýta zhybov viac. Ohýbať by ste sa mali v stoji s nohami mierne od seba a vystretým chrbtom. Pomôcť si môžete tak, že si ruky dáte vbok. Dbajte tiež na postavenie hlavy, ktorá by nemala padať, no zároveň by krk nemal byť ani výrazne napnutý.

Vyskúšate? Dajte nám vedieť v komentároch. U nás sa to naozaj osvedčilo.

Pozri aj: Odborníci varujú: Stále si myslíte, že čím viac čistej vody vypijete, tým lepšie? Práve toto pravidlo platí, ak …

zdroj: babskeveci.sk (M), takprosto.cc

Viac článkov o zdraví nájdete TU.


Komentáre

komentárov